Прайм Тасс: "Транснефт" не се отказва от "Бургас - Александруполис"

Прайм Тасс: "Транснефт" не се отказва от "Бургас - Александруполис"

Прайм Тасс: "Транснефт" не се отказва от "Бургас - Александруполис"
Associated Press
Акционерите на проекта "Бургас - Александруполис" не смятат да се отказват от строителството на петролопровода. Това съобщи Игор Демин, представител на една от руските компании, участнички в него - "Транснефт", цитиран от агенция "Прайм Тасс". По този начин Демин опроверга публикуваната по-рано днес информация във вестник "Ведомости", според която Русия ще се откаже от петролопровода, защото България не си плаща вноските в проектната компания "Транс Болкан пайплайн". Според изданието Москва ще насочи парите си към алтернативния проект Самсун - Джейхан, който е по-скъп, но с по-голям капацитет.
Руските енергийни компании "Роснефт" и "Транснефт" започнаха преговори за 25% дял в планираният в Турция петролопровод от черноморското пристанище Самсун до средиземноморското Джейхан.  Проектът, подкрепян активно от правителството в Анкара, се изгражда от турския холдинг "Чалък" и италианската компания "Ени". Поне от година има спекулации в медиите, че Турция ще разреши подводният участък на газопровода "Южен поток" да мине през нейната икономическа зона в Черно море само ако руснаците влязат в "Самсун - Джейхан" и се ангажират да осигурят суровина за него.
След заседанието на Министерски съвет по-рано днес финансовият министър Симеон Дянков, който отговаря за "Бургас - Александруполис", също съобщи, че не е получавано писмо от Москва, с което страната да се отказва от нефтопровода. Дянков не е потвърдил участието на България в утрешната среща на акционерите в "Транс Болкан пайплайн", която ще се проведе в Рим. Според източник, близък до преговорите, ако София откаже да се яви утре в италианската столица, това би означавало, че останалите двама акционери ще могат да вземат решение вместо нея.
Веднъж вече България е отказала среща по проекта на 25 януари. Клауза в договора за изпълнението на петролопровода предвижда страната да губи право на глас при два поредни отказа за участие в общи събрания.
Според Демин задълженията на България към общата проектна компания в момента са 7.3 млн. евро, а на Гърция - 129 млн. евро. Представителят на "Транснефт" обяснява пред "Прайм Тасс", че утре ще бъде взето решение за съкращаване до минимум на щатната численост на персонала на компанията оператор, както и свеждането до минимум на административните разходи.
През октомври миналата година Русия и Гърция създадоха работна група за управлението на проекта. До края на февруари проектното дружество "Транс болкан пайплайн" трябва да представи международна екологична оценка в Министерството на околната среда и водите, след което България ще може да вземе окончателно решение дали да остане в проекта. В случай че той се окаже опасен за околната среда, той няма да се достроява.
В края на миналата година неведнъж финансовият министър Симеон Дянков съобщаваше, че няма да бъдат отпуснати никакви пари за проекта "Бургас - Александруполис". Подчиненото му ведомство участва в строителството на нефтопровода от началото на 2010 г. Преди това акционер в дружеството беше компанията "Техноекспортстрой", собственост на министерството на регионалното развитие.
По план нефтопроводът трябва да е дълъг 282 км и да свързва градовете Бургас и Александруполис. Оператор за изграждането на тръбата е международната компания "Транс Болкан пайплайн". В нея 51% държи Русия чрез компаниите "Транснефт", "Роснефт" и "Газпром нефт". България и Гърция имат по 24.5% от дружеството.
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg и утре във в. "Дневник"