Томас Хаагенсен, easyJet: Пътниците ни са отговорни за далеч по-малко емисии от останалите

Томас Хаагенсен е генерален мениджър на easyJet за Северна Европа. Тази седмица еasyJet, най-голямата британска нискотарифна авиокомпания, обяви, че започва тестове на революционно нанотехнологично покритие за самолетите си. Покритието е полимер, нанасян върху боята на машината, който намалява триенето, оттам и нуждата от гориво. Досега е използвано само в американската военна авиация. За тестовете еasyJet ще използва 8 самолета. След година, сравнявайки данните от полетите, тя ще установи с колко намалява консумацията на гориво в подобрените машини. |
Как ви хрумна идеята да използвате това специално покритие във вашите самолети?
- По принцип компанията се стреми постоянно да намалява себестойността на полетите. С този стремеж е свързан и настоящият проект. В случая той ще доведе до намаляване потреблението на гориво. Освен това вече сме въвели и усъвършенствани двигатели, понижаващи консумацията на гориво. Това е наша трайна инициатива, целяща да поддържа нашата конкурентоспособност – да поддържаме цените си или да ги понижаваме. И когато се запознахме с тази технология, откровено бяхме заинтригувани и ентусиазирани да я тестваме и в гражданската авиация.
Първи ли сте в това отношение сред търговските авиолинии?
- Да. И това е в наш интерес. Основно тази технология намалява триенето с въздуха, което се отразява на консумацията на гориво. Намаляването може да достигне 2% спрямо горивото на конвенционалната машина без такова покритие. Съпътстващата полза на това нововъведение е, че намаляваме и емисиите на парникови газове.
Имате ли вече изчисления с колко ще намалеят годишните въглеродни емисии на компанията с тази технология, ако я въведете за всичките си близо 200 самолета?
- Все още е рано да кажем. Разчитаме на тестовете, които започнахме, да покажат. Както казах, изобретението се изпробва за пръв път в гражданското въздухоплаване.
Каква е цената на тези покрития и за колко време очаквате да се изплатят от спестени разходи за гориво?
- Отново, за да сме коректни, ще отложа отговора на този въпрос, докато станат ясни резултатите от тестовете.
Нововъведението ви е тясно свързано с темата за търговията с емисии на парникови газове. Авиацията ще бъде включена в европейската въглеродна търговия през 2013 г. Как очаквате да й се отрази това?
- Не мога да прогнозирам с точност, но това, към което се стремим от самото начало, е един много ефективен бизнес модел – структура и начин на работа. И той ни позволява да държим ниски, конкурентни цени. Заради сравнително ниската консумация на гориво ние сме и екологично ефективни. При easyJet въздействието на пасажерите върху околната среда е по-малко - на пътник се падат с 22% по-малко въглеродни емисии спрямо полети на други авиокомпании при една и съща дестинация.
Ясна ли е рамката на тази нова политика? Знаете ли например колко квоти за парникови емисии ще ви се налага да купувате от 2013 г.?
- Все още не. Но основният фактор, който определя цените при авиокомпаниите, са цените на петрола. А, пак казвам, каквото зависи от нас за намаляване на горивото, го правим.
Какви други екологични модели използвате – как постигнахте тези 22% намаление на емисиите?
- Използваме нови самолети, максимално ефективни по отношение на горивото (средната възраст на машините на компанията в момента е под три и половина години) и последно поколение самолетни двигатели, които са също максимално ефективни. Там, където работим, имаме директни полети, които елиминират нуждата от прекачване и харчове на допълнително гориво.
Така намаляваме тежестта на машините чрез пренасяне на по-малко багаж, използвайки максимално капацитета на местата. В крайна сметка всички тези наши действия правят полетите по-евтини и по-екологични.
Отделно, вероятно знаете, предлагаме и въглероден офсет на клиентите си, който обаче е доброволен. Средствата се харчат съвсем прозрачно за проекти, намаляващи въглеродните емисии – като централи за екологична електроенергия. При избора на проект, в който да вложим средства, използваме само списъка на сертифицирани от ООН нисковъглеродни проекти.
Очаквате ли други авиокомпании да последват примера ви и да въведат подобни полимерни покрития?
- Напълно е възможно, но ние се явяваме като един вид пионер на технологията в тази сфера.