Брюксел може да обедини "Набуко" с турско-италианския газопровод
Зависимостта на Европа от чужди газови доставки ще се увеличава |
Месец след като Москва и Рим разкритикуваха идеята на италианската компания "Ени" за обединение на газопроводите "Набуко" и "Южен поток", на дневен ред е интегрирането на "Набуко" и газопровода между Турция и Италия в един проект.
За това пишат американските и западноевропейските медии, като цитират изказвания на официални лица от Брюксел. "Ройтерс" припомня, че възможността е била обсъдена през януари на енергийната конференция във Виена.
Според "Ню Йорк таймс" експертите са обмисляли тръбите да бъдат обединени в "Южен газов коридор". Досега под това наименование фигурираха три газопровода - "Набуко" (Азербайджан - Турция - Австрия), ITGI (Турция - Гърция - Италия) и Трансадриатическият газопровод (Гърция - Албания - Италия).
Целта и на трите тръби, определени от Европейската комисия като стратегически, е да осигурят алтернативни на руските доставки на природен газ за Стария континент. Една от причините да се заговори за обединението им е липсата на достатъчно природен газ за всеки от проектите и високата им стойност, пишат западните медии.
Потенциални източници на синьо гориво за тръбите са бившите съветски републики Азербайджан, Туркменистан, Казахстан, Узбекистан, както и Иран и Ирак. Досега обещание за бъдещи доставки има само от Азербайджан. Споразумение между Баку и Брюксел беше постигнато по време на посещението на председателя на Европейската комисия Жозе Барозу и енергийния комисар Гюнтер Йотингер в азиатската страна през януари.
От началото на годината за американски посланик в Баку е изпратен и един от идеолозите на проекта "Набуко" Матю Брайза. Седмица след завръщането си Барозу призова акционерите в "Набуко" да се размърдат, за да получат газ от Азербайджан. Участници в европроекта са германската RWE, австрийската OMV, унгарската MOL, румънската "Трансгаз", българската БЕХ и турската "Боташ".
Според източник на "Ройтерс" до 2020 г. зависимостта на Европа от чужди доставки на газ ще достигне до 78% при 63 на сто в момента. Първи за обединение между "Набуко" и ITGI заговори преди месец шефът на "Едисон" Умберто Куадрино. Интегрираният газопровод би могъл да бъде разработен на два етапа. "Южен коридор - етап I", при който да се пренася газ през Турция, Гърция и оттам до Италия и втори етап с първоначално планираното трасе на "Набуко" през България, Румъния, Унгария и Австрия.
Освен че участва в проекта "Набуко", България получи и европейско финансиране, за да изгради връзка с турско-гръцко-италианския газопровод. За строежа на тръбата от Димитровград до Комотини вече е създадена съвместна компания с участието на Българския енергиен холдинг, гръцката ДЕПА и италианската "Едисон".
"Набуко" се очакваше да бъде продължение на газопровода Баку - Ерзурум. Говорителят на "Набуко" Кристиян Долезал коментира пред "Ройтерс", че "разговорите се водят на политическо ниво", без да взема отношение за евентуално обединение.
По план "Набуко" трябва да заработи до 2015 г., но според прогнозите на Турция това може да стане най-рано през 2017 г. Планираните инвестиции в проекта са около 10.7 млрд. долара. Проектът може да задоволи до 5% от нуждите от газ за Европа през 2020 г. със своя капацитет от 31 млрд. куб.м годишно. В ITGI акционери са италианската "Едисон", гръцката ДЕПА и турската "Боташ".
Стойността на тръбата се изчислява на 3.4 млрд. долара и се очаква капацитетът й да бъде около 10 млрд. куб.м годишно. За сравнение, алтернативният проект "Южен поток" има планов капацитет от 63 млрд. куб.м. Той трябва да доставя газ от Русия за Европа, като заобикаля Украйна. България участва и в него, но не е сред заложените приоритети в енергийната й стратегия.