Двойно повече чужди отколкото български фирми участват в търга за магистрала "Марица"

Двойно повече чужди отколкото български фирми участват в търга за магистрала "Марица"

Двойно повече чужди отколкото български фирми участват в търга за магистрала "Марица"
12 компании и обединения участват в търга за строителството на първия лот на магистрала "Марица" от Оризово до Димитровград. "Чупим рекорда", беше първият коментар на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев след отварянето на офертите. Причината е, че максималният брой кандидати, които подадоха оферти на търговете за магистрала "Тракия" бяха 11. "Не очаквах такъв голям брой оферти, успех е че додйдоха толкова много западни фирми", каза Божидар Йотов, председател на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Общо 44 компании купиха тържна документация. Прогнозната стойност на 31-километровата отсечка е 150 млн. лв. Срокът за изграждането й е 25 месеца от сключването на договора.Финансирането е по оперативна програма "Транспорт". Това е вторият пътен проект по програамата, чиято реализация започва на четвъртата година от програмния период.
Участниците
За разлика от "Тракия" обаче на търга за "Марица" чуждите фирми са два пъти повече от българските (13 чужди спрямо 6 български). Няма нито една подадена изцяло българска оферта. Причината е в завишените условия за участие в търга, основно изискванията за оборот за последните три години и високата банкова гаранция. Критериите бяха завишени заради притесненията по изграждането на последната отсечка от магистрала "Тракия" от Ямбол до Карнобат, посочи министър Плевнелиев. По думите му "искахме магистрали да строят само фирми, които са правили това и това се случва". В търга участва широка палитра от италиански, гръцки и австрийски компании, а българските участници са достатъчно на брой, отбеляза строителния министър. Да не забравяме, че още български фирми ще се включат като подизпълнители, допълни Плевнелиев.
Най-много са италианските кандидати за строителството на "Марица" - общо пет. "Чи Ем Чи ди Равена" участва самостоятелно, като в България за първи път играе на търг за строителство на пътища. Компанията участва и в търга за реконструкцията на жп линията Септември - Пловдив. Италианската "Салини" участва заедно с друга италианска компания "Салваторе Матареж".
Другите италиански компании участват заедно с български фирми. "Импреса" влиза в консорциума "Марица 1", съдето са още "Главболгарстрой", "ИСА 2000" и "Пътстрой 92". Другата италианска "Пицароти" участва заедно с българската "Интегрирани пътни системи" в обединението "Пицароти ИПС - Лот 1".
Трите гръцки фирми участват самостоятелно в търга. Това са "Актор", която строи отсечката от Нова Загора до Ямбол на магистрала "Тракия" и се движи с четири месеца предсрочно по изпълнието на трасето. "Терна", която игра на търговете на "Тракия" и малко не и достигна да спечели единия от тях. За първи път самостоятелно участва и "Джей Енд Пи Авакс". Гръцката "Авакс" беше подизпълнител на "Трейс" при изграждането на участъка от Оризово до Стара Загора на магистрала "Тракия". "Авакс" има изграден и още един обект в България - пречиствателната станция за отпадни води в Благоевград.
Две са австрийските компании, които редовно участват на всички големи търгове за пътища - "Алпине" и "Щрабаг". Докато "Щрабаг" играе самостоятелно, "Алпине" е избрала за партньор българската "СК 13". Досега "СК 13" беше неизменно заедно с "Трейс груп холд". "СК 13" е част от "Магистрала Трейс", която строи отсечката от Стара Загора до Нова Загора на магистрала "Тракия". Фирмата заедно с "Трейс" си партнира още в строителството на метрото и при ремонта на жп отсечката от Пловдив до Бургас.
Този път "Трейс" обаче са предпочели да участват с хърватската "Конструктор". Те са се обединили в "Марица 1", като фирмата на Николай Михайлов участва с дъщерната си компания "Пи Ес Ай".
Другата българска компания, която участва е "Софстрой". Тя е собственост на "Балто-Славик венчърс" и "Алфа финанс холдинг", в която главен акционер е Иво Прокопиев, съиздател на вестниците "Дневник" и "Капитал". "Софстрой" участва с испанската "Рубау", която беше кандидат за строителството на "Тракия", но игра с друга българска компания "Пътстрой".
Последният участник е турската "Мапа", която строи магистрала "Люлин". При една от проверките на "Люлин" премиерът Бойко Борисов беше заплашил да не допусне повече турски компании да участват на търгове у нас, ако не завършат в срок магистралата. Днес министър Плевнелиев отказа да коментира участието на "Мапа". "Турската компания показа, че може да работи и през последните месеци обърна мненинието си за тях", каза Божидар Йотов, председател на управителния съвет на АПИ. Той пожела успех на турската компания, както и на всички останали в състезанието.
Цената
Макар ценовите оферти да не бяха отворени днес, някои от участниците коментираха, че те ще бъдат още по-ниски от тези на магистрала "Тракия".  Ценовите оферти са решаващи за избора на победител. Причината - силния глад за работа заради кризата, трасето е по-лесно за изграждане и не на последно място възложителят е заложил по-ниски прогнозни стойности в сравнение с "Тракия". Заложената прогнозна стойност за километър на "Марица" е 2.47 млн. евро. Най-ниската дадена за "Тракия" е 1.9 млн. евро/км.
Компании очакват "Трейс" да са дали най-ниска цена, защото кариерите им са по трасето на бъдещата магистрала, което им спестява много разходи. Най-вероятно поради тази причина другата голяма българска фирма в бранша "Холдинг Пътища" е предпочела да не участва. Кариерите на контролираното от Васил Божков дружество са разположени по трасето на втория лот от Димитровград до Харманли, където ще участват, казаха от "Холдинг Пътища". Дружеството пусна в експлоатация миналата година 31-км отсечка от Харманли до Любимец на магистрала "Марица". Това е единствената магистраална отсечка в България с т.нар. акт 16 - за въвеждане в експлоатация. По този повод нееднократно Божидар Йотов обича да казва, че много се гордее с този факт. Нищо обаче не се прави да се въведат и останалите магистрални трасета в експлоатация.
Много се надявам да няма ниски цени и те да са около 3 млн. евро/км, каза председателят на управителният съвет на АПИ Божидар Йотов. Според него по-ниска цена означава дъмпинг и некачествено строителство.
До финала
Комисията има 55 дни срок да разгледа офертите. Очаквам много по-малко компании да бъдат отстранени заради глупости на етап техническа оценка на офертите в сравнение с търговете на магистрала "Тракия", каза министър Плевнелиев. "Това ще бъде много силно политическо послание към Брюксел", допълни той. Според Плевнелиев до края на март тръжната комисия трябва да е готова с избора на победител. След това в 5-дневен срок управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" трябва да вземе решение дали да потвърди класирането. Ако всичко е окей текат още 5 дни, в които управителният съвет на АПИ да го утвърди.
След обявяването на резултатите компаниите ще имат 14-дневен срок да обжалват резултата. "Законът за обществените поръчки е голямото ни притеснение, за да не изгубим време", каза министър Плевнелиев. Причината е, че след поправките в закона обжалването на процедурата вече спира изпълнението, докато Комисията за защита на конкуренцията не се произнесе.
Ако всичко е окей плановете са през май да има първа копка и на "Марица", е заявявал неднокртно министър Плевнелиев. След това тече 25 месеца срок за изграждането на магистралата.