Държавно предприятие ще управлява туристическата реклама на България

Да се създаде държавно предприятие "Български туризъм", което да управлява националния маркетинг и туристическата реклама на страната. Това предлага Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) в новия закон за туризъм, чието обществено обсъждане ще започне следващата седмица. Отделно в страната ще бъдат създадени и туристически райони, които ще се менажират от организации за управлeние на дестинациите, е записано още в проекта. Той бе представен от зам.министърът на икономиката Иво Маринов и експерти от ведомството в рамките на тазгодишното издание на традиционната туристическа борса "Ваканция", която се провежда в НДК.
Държавното предприятие ще бъде на подчинение на министъра на икономиката и ще се ръководи от назначени от него тричленен управителен съвет и изпълнителен директор. Приходите на новата структура ще идват от държавния бюджет, както и от 10% от събрания туристическия данък в страната, от 50% от събраните глоби по Закона за туризма, от такси, които фирмите плащат за участие на националните щандове в международни изложения, от дарения и други. Самият предмет на дейност на предприятието ще бъде да управлява туристическата реклама на България, да изготвя маркетинг стратегии, участия в изложения, комуникационни кампании, инфотурове за журналисти и т. н. Към него ще бъде създаден и консултативен съвет, съставен от бизнес организации в сектора, стана ясно по време на презентацията на новия проект.
Организациите за управление на дестинациите ще бъдат създавани във всеки туристически район като задължително в тях ще членуват общините, областните управи и местните туристически сдружения. По желание в тях могат да членуват и всякакви организации, свързани с туризма – например природни паркове, музеи, продуктови организации и др. По същество това ще бъдат дружества, регистрирани по Търговския закон и ще имат право да извършват стопанска дейност. но само в рамките на основния им предмет. Тези организации ще изготвят маркетингови стратегии и реклама на конкретния район и ще го представляват пред държавното предприятие. Те ще се ръководят от общи събрания, в които влизат представители на всички членуващи структури, както и управителен и контролен съвет. В Управителния съвет, който включва девет души, ще има пет представители на бизнеса, 3 - на общините, 1 - на областните управи. Контролният съвет пък ще се състои от трима- по един представител на министерствата на финансите и на икономиката, както и един, избран от общото събрание, е записано в проекта.
В момента не е ясно на колко туристически района и на какъв принцип ще бъде разделена страната. Това ще се уточни с наредба на икономическото министерство след приемането на новия закон.