Двойно повече чужди, отколкото български фирми участват в търга за магистрала "Марица"

Двойно повече чужди, отколкото български фирми участват в търга за магистрала "Марица"

Двойно повече чужди, отколкото български фирми участват в търга за магистрала "Марица"
Дванадесет оферти бяха подадени в търга за строителството на магистрала "Марица" от Оризово до Димитровград. "Чупим рекорда", беше първият коментар на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев след отварянето на офертите.
Причината е, че максималният брой кандидати, които подадоха оферти на търговете за "Тракия", бяха 11. "Не очаквах такъв голям брой предложения, успех е, че дойдоха толкова много западни фирми", каза Божидар Йотов, председател на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
За разлика от "Тракия" на търга за "Марица" чуждите фирми са два пъти повече от българските (13:6). Няма нито една подадена изцяло българска оферта. Причината е в завишените условия за участие в търга заради поискания фалит от "Мострострой", която участва в строителството на "Тракия". "Искахме магистрали да строят само фирми, които са правили това, и то се случи", каза Плевнелиев.
Най-много са италианските фирми - общо пет. "Чи Ем Чи ди Равена" участва самостоятелно. "Салини", която в началото на 90-те години беше получила право да изгради "Марица" на концесия от българското правителство и се стигна дори до решаване на спора чрез арбитраж, също е подала оферта.
Тя участва заедно с друга италианска компания - "Салваторе Матареж". "Импреса" влиза в консорциума "Марица 1", където са още българските "Главболгарстрой", "ИСА 2000" и "Пътстрой 92". "Пицароти" пък е заедно с българската "Интегрирани пътни системи".
Трите гръцки - "Актор", "Терна" и "Авакс" - участват самостоятелно. "Актор" строи отсечката от Нова Загора до Ямбол на "Тракия". "Авакс" беше подизпълнител на "Трейс" при изграждането на участъка от Оризово до Стара Загора.  Австрийските компании са "Алпине" и "Щрабаг". Докато "Щрабаг" участва самостоятелно, "Алпине" е избрала за партньор българската "СК 13", която досега беше неизменно с "Трейс груп". 
Този път обаче компанията, в която мажоритарен собственик е Николай Михайлов, участва с хърватската "Конструктор". Другата българска компания, която е подала оферта, е "Софстрой" заедно с испанската "Рубау". Последният участник е турската "Мапа", която строи магистрала "Люлин". "Турската компания показа, че може да работи, и през последните месеци обърна мнението си за тях", каза Божидар Йотов.
Макар ценовите оферти да не бяха отворени в петък, някои от участниците коментираха, че те ще бъдат още по-ниски от тези на магистрала "Тракия". Ценовите оферти са решаващи за избора на победител. Причината - силният глад за работа заради кризата, трасето е по-лесно за изграждане и не на последно място - АПИ  е заложила по-ниски прогнозни стойности в сравнение с "Тракия" от 2.47 млн. евро.
За "Тракия" прогнозата беше 3 млн. евро/км, а се стигна до цена 1.9 млн. евро/км. Много се надявам да няма ниски цени и те да са около 3 млн. евро/км, каза Йотов. Според него по-ниска цена означава дъмпинг и некачествено строителство. Компании очакват "Трейс" да са дали най-ниска цена, защото кариерите им са по трасето на бъдещата магистрала.
Очаква се победителят да е ясен в края на март, а най-късно през юни да започне строителството, каза Плевнелиев. По думите му голямото притеснение е Законът за обществените поръчки, защото след промените обжалването на процедурата спира изпълнението, което може да доведе до забавяне на строителството.
Николина Николова ще отговаря за връзките с Еврокомисията в пътната агенция

Досегашният ръководител на несъществуващото вече звено "Контрол, координация и комуникация" в регионалното министерство Николина Николова е новият член на директорския борд в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), съобщи министър Плевнелиев в петък. Тя ще заеме мястото на германския експерт Клаус-Дитер Щоле, чийто договор с агенцията изтече в края на годината. Плевнелиев представи Николова като дамата, говореща 6 езика, която учи още два, с практика в Евркомисията и завършени специални курсове в "Харвард".

"Ще държа връзката с Европейската комисия и изпълнението на оперативните програми, по които пътната агенция е бенефициент", каза Николова за "Дневник". Днес тя ще бъде официално представена в АПИ. Николова уточни, че говори четири езика  - английски, италиански, френски и руски, и е започнала да учи немски и гръцки. Интересът към гръцкия й идва от факта, че доскоро е била управител на българския офис на гръцката "Хелектор", която обжалва търга за строителството на завода за отпадъци в София. "Хелектор" е част от групата Ellaktor, като другата голяма компания в нея е "Актор", която строи магистрала "Тракия".