Пазарът на безалкохолни продължава да се свива

Пазарът на безалкохолни продължава да се свива

Пазарът на безалкохолни продължава да се свива
Дневник
- Пием повече само студен чай и напитки на прах
И през 2010 г. е продължила започналата в условията на криза тенденция за намаление на консумацията на безалкохолни напитки. Това сочи годишният анализ на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. По данни на организацията потреблението през миналата година е било 1.581 млрд. литра, което е спад от 7.5% спрямо 2009 г.
На пазара са реализирани продукти за 1.3 млрд. лева по цени на дребно, което е със 152 млн. лв. по-малко на годишна база. Намаление има при всички групи продукти с изключение на категориите "студен чай" и "прахообразни разтворими напитки", сочи още анализът. Спадът в сектора започна още през 2009 г., когато за пръв път след 12 години постоянен ръст пазарът се сви със 7 на сто.
Според данните на организацията най-голямото понижение през миналата година е отчетено при продуктите с най-висока цена на пазара. Така например в категорията "спортни и енергийни напитки", която има и най-малък пазарен дял от всички, той е бил 18%. При плодовите сокове и нектари пък спадът е 14 на сто.
В една от двете най-големи групи като пазарен дял - газирани безалкохолни напитки, намалението е с около 43 млн. литра, или 6.4 на сто спрямо година по-рано. Според годишните данни консумацията намалява във всички подкатегории, включително и напитките "лайт", при които в последните години се отбелязваше непрекъснат растеж.
Според анализа потреблението на бутилирани води, които са пазарен лидер с 44% дял на пазара на безалкохолни напитки, е по-малко със 7.5% на годишна база.
През годината увеличение е регистрирано единствено при студените чайове - 17.5% на годишна база, и прахообразните разтворими напитки - 4 на сто. Двете групи обаче имат сравнително малък пазарен дял, сочат още данните на асоциацията. Продължава да намалява броя на регистрираните в Министерство на здравеопазването обекти за производство на безалкохолни напитки. Към края на 2010 г. той е 259, или с 10 по-малко от предходната година.