Енергийни поръчки на самотек
Основният проблем при държавните енергийни предприятия е липсата на качествен контрол от принципала 8000 обществени поръчки са проведени от енергийните дружества от 2006 до края на 2009 г. 13 ревизии са извършени в сектора от АДФИ за същия период |
Над 8000 са обществените поръчки в енергетиката, проведени от 2006 г. до края на 2009 г. Срещу внушителното число стоят едва 13 ревизии, извършени от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) през същия период.
И макар че част от тях обхващат повече от една поръчка, проверените процедури със сигурност са капка в морето от "емблематични нарушения", както наскоро Центърът за изследване на демокрацията (ЦИД) определи ситуацията в този сектор. И държавните, и частните компании в този сектор подлежат на контрол като доставчици на комунални услуги.
Едва ли някой може да очаква повече от стотината финансови ревизори в агенцията, които отговарят за целия държавен сектор и все още работят само по сигнали, нямат право сами да инициират проверки. До началото на тази година държавните дружества в енергийния сектор бяха и извън обхвата на Сметната палата.
Едва от 2011 г. върховният одитор може да ревизира и дейността на компаниите с над 50% държавно или общинско участие. До началото на тази година единствено АДФИ налагаше и административни глоби. Размерът на санкциите е от 2000 до 7000 лв.
И ако при частните компании ключови са външните проверки, основният проблем при държавните енергийни предприятия е липсата на качествен контрол от страна на принципала - Министерството на икономиката и енергетиката. Според анализаторите ситуацията не се е подобрила и след създаването през 2008 г. на шапката на дружествата, Българският енергиен холдинг (виж интервюто).
След парламентарните избори през 2009 г. бяха сменени и шефовете на повечето държавни компании, част от които бяха със силно влошени финансови резултати. Тематична проверка за ефективността на изразходването на средства чрез обществени поръчки обаче досега не е правена или поне не е обявявано.
Най-много одити финансовите ревизори са провели в ТЕЦ "Марица-изток 2" - пет, три ревизии има в НЕК, две в БЕХ и по една в ТЕЦ "Марица-изток 3", АЕЦ "Козлодуй" и "Мини Марица-изток", казаха пред "Дневник" от ведомството. Агенцията е направила общо 41 констатации, 39 от които са за открити нарушения по обобщени данни от ЦИД.
Според центъра основните причини за корупционен риск при енергийните поръчки са недостатъчната правно-нормативна регламентация в сектора, липсата на прозрачност, обществена информираност и независима експертна оценка. Като рискова причина е посочена и приватизацията на електроразпределителните дружества.
"Енергийните предприятия заемат около една трета от водещите места в десетте най-крупни поръчки по данни на АОП. За 2008 и 2009 г. те са възложили поръчки на обща стойност над 1.7 млрд. лева, което е приблизително 10 на сто от сумата на всички процедури в периода", пише в анализа на ЦИД. Според организацията проверяващите органи в България не са достатъчно компетентни в сферата на енергетиката, за да могат да дадат мнението си дали процедурите се превеждат целесъобразно или не.
Единствената институция, която има капацитет да даде такъв отговор, е Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), която обаче не се занимава с това. Показателен фактор за липсата на прозрачност в сферата на енергийните обществени поръчки е, че за 2008 г. и 2009 г. нито една от сделките за доставка на горива за секторните възложители не е минала през борсата.
"Дневник" изиска от АДФИ по Закона за достъп до обществената информация два от последните доклада на ведомството - за проверките в държавната ТЕЦ "Марица-изток 2" и в частната електроразпределителна компания ЕВН. Според констатациите на агенцията, докато австрийската компания е предпочитала да не дава информация на Агенцията за обществени поръчки и е използвала неясна методология при провеждането на конкурсите си, държавната централа в определени случаи въобще е избягвала Закона за обществените поръчки (ЗОП).
ТЕЦ "Марица-изток 2"
За последните четири години държавното предприятие ТЕЦ "Марица-изток 2" е едно от най-проверяваните в енергетиката, включително и от Брюксел. В началото на 2010 г. на извънредна проверка в централите влязоха представители на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ), които откриха липси, непълноти и неточности в документите за конкурса за избор на фирма, която да изгради сероочистващите инсталации на 5-и и 6-и блок на централата. Екопроектът се финансира с над 36 млн. евро от предприсъединителната програма ИСПА. До момента на проверката бяха усвоени 12.8 млн. евро от програмата, останалите евросредства бяха блокирани.
Доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция обобщава проверките на 55 договора на дружеството, направени в периода 2005 - 2006 г. Част от тях са възложени, без да минават по Закона за обществените поръчки с мотив, че стойностите им са малки. Други са сключвани чрез договаряне, без обявление по ЗОП.
Финансовите инспектори са установили, че в 8 случая държавната компания умишлено е раздробила поръчките на по-малки, за да избегне закона. Например такъв е случаят с осем договора за ремонт на трансформатори на обща стойност 234 110 лева. Всеки един от тях е бил сключен поотделно, вместо да се обяви голяма процедура. "Всеки един от обектите е систематично свързан с останалите, което налага извода, че е следвало да бъде обявена една."
Според доклада ръководството на ТЕЦ-а през този период е предпочитало да сключва договори за малки ремонти, като избягва закона.
Проверката на АДФИ е открила и че централата е сключила договор за обществена поръчка без документ за внесена гаранция за изпълнение. Става дума за компанията "Минпроект", която през лятото на 2006 г. е спечелила конкурс на дружеството.
Освен това държавният ТЕЦ не е давал информация на Агенцията за обществените поръчки за сключените договори, която трябва да се публикува в публичния регистър на поръчките.
"ЕВН – България Електроразпределение"
През миналата година Агенцията за държавна финансова инспекция е направила две проверки в електроразпределителната компания ЕВН, която снабдява с ток Южна България. Едната е за поръчка за доставка и внедряване на система за управление на измервателни данни, втората - за поръчка за доброволно здравно осигуряване.
И в двата случая са открити сходни нарушения – процедурите са били проведени чрез договаряне с обявление, без мотиви защо е избран точно този метод, заради което на дружеството са наложени глоби. И в двата случая ЕВН не е подало информация на Агенцията за обществените поръчки след провеждането на конкурсите. Процедурите са проведени през 2008 г. - 2009 г.
Процедурата за доставка и внедряване на система за управление се е провела на два етапа – класиране на участниците и договаряне с тях. В конкурса са участвали седем дружества – три чуждестранни и четири български компании. Още по време на първия етап - селектиране на участниците на база на представените заявления и документи, едно от дружествата е било отстранено заради техническо несъответствие в офертата.
Според протоколите на изборната комисия старозагорската компания "Фирст" не е изпълнила техническите изисквания на възложителя. "Не е допустимо в етапа на подбор на кандидатите да се сочи основание за отстраняване от процедурата техническо несъответствие на офертата, защото на този етап няма оферта, която да бъде проверявана", пише в доклада на АДФИ. Старозагорската компания е обжалвала решението пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която се е произнесла в нейна полза. По-късно това е потвърдено и от Върховния административен съд и компанията е върната в класирането, без да е избрана.
И при втората поръчка за избор на фонд за доброволно здравно осигуряване липсват мотиви за избрания метод за възлагането й – договаряне с обявление. Срещу откриването на процедурата са се обявили от ЗОД "Всеодайност". От Комисията за защита на конкуренцията са открили нарушения в откриването на процедурата и са я отменили. ЕВН обаче са я продължили, за което по закон не подлежат санкциониране. Кандидатствали са 12 фонда. При избора на победител не всички членове на комисията са се подписвали под мотивите, за което по-късно са глобени от АДФИ.