Попитахме: Ще успее ли БФБ да привлече нови значими компании и какво трябва да направи за тази цел?

Попитахме: Ще успее ли БФБ да привлече нови значими компании и какво трябва да направи за тази цел?

Христо Владимиров, финансов анализатор, "Ти Би Ай асет мениджмънт"
През последните десет години БФБ премина през цялостен цикъл на бум, последван от срив на акциите вследствие на световната финансова и икономическа криза. През това време борсата влезе в полезрението на широката общественост, в това число и на множество потенциални емитенти, които видяха и двете страни на фондовия пазар.
Публичният статут си има и положителни, и отрицателни страни и всеки емитент трябва добре да прецени ползите от листването си на БФБ. Прави впечатление, че вече няколко водещи публични компании проявяват силен интерес към двойно листване на акциите си на по-развити западни пазари, където се надяват на по-голяма ликвидност и интерес към акциите им.
Минчо Минчев, главен дилър, Инвестбанк
Инициативата за привличане на нови компании за листване на БФБ е залегнала в плана за развитие на борсовия оператор. Доколкото ми е известно, текат активни действия от страна на ръководството на борсата за привличане на нови публични дружества, като реални резултати се очакват още през настоящата 2011 г. Основният въпрос е какви дружества ще видим на БФБ.
След кризата голяма част от бизнеса е в сериозен шок и ще са му необходими години да се отърси от него. Лично според мен преминаване към публичен статут би могло да бъде стъпка в положителна насока за дружеството, а също така набавянето на средства от капиталовия пазар може да направи пътя на възстановяването по-гладък. За жалост големите дружества, които са с български собственици, а не дъщерни на големи международни компании, към които е насочена инициативата на БФБ, са силно ограничен брой.
Благовест Крачев, брокер, "Карол"
Привличането на нови компании не е само въпрос на действия от страна на борсата. Към момента много компании на пазара се търгуват на около 10-11-годишните си печалби без отчитане на потенциален ръст в следващите години, а собственици на потенциално успешни непублични компании трудно биха склонили да продадат част от компанията си точно в момент, когато купувачите плащат най-малко. От тази гледна точка ще е нужно силно мотивиран собственик да оцени в много дългосрочен план позитивите от това да бъде публичен и да склони да се раздели с дял от компанията си.
Същественото за мен, което трябва да направи БФБ, е да се докаже като активен пазар, място, където се срещат много хора, поле за доказване, реклама и изява за компании, които искат да се развиват. Така представителите на БФБ ще могат уверено да се срещат с компаниите, говорейки им за активната търговия на пазара и знаейки, че е въпрос на престиж компанията да бъде листната за търговия, а дори в даден момент това няма да е нужно - компаниите сами ще осъзнаят това, след като БФБ предварително е изпълнила ангажимента си за развитието си като пазар.