КЗК пак проверява пазара на олио и слънчоглед заради високи цени

"Изобщо не е възможно да съществува картел на пазара на олио, нито пък да е нарушена конкуренцията заради уговорки между производителите" Яни Янев, председател на Съюза на производителите на растителни масла и маслопродукти в България |
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство за извършване на секторен анализ на конкурентната среда на пазара на маслодаен слънчоглед и слънчогледово олио, съобщиха от ведомството.
Преди две години институцията откри картел на пазара на олио, в който участваха 14 компании, които бяха глобени с общо 1.86 млн. лева. По-късно Върховният административен съд (ВАС) намали глобата на 893 хил. лева.
"Изобщо не е възможно да съществува картел на пазара на олио, нито пък да е нарушена конкуренцията заради уговорки между производителите", коментира пред "Дневник" Яни Янев, председател на Съюза на производителите на растителни масла и маслопродукти в България. По думите му в момента на пазара може да бъде открито олио както по 2.59 лева за литър, така и по 3 лева и дори по-скъпо.
Антимонополното ведомство е поискало информация от Министерството на земеделието и храните за състоянието на зърнените пазари на слънчоглед и пшеница по повод съобщения за повсеместно увеличаване на цените на основни хранителни продукти в страната, обясниха още оттам.
"След детайлен анализ на данните беше установено осезаемо повишение на цената на маслодайния слънчоглед и слънчогледово олио в периода август – декември 2010 г. Промените на цените на олиото в търговската мрежа са в пряка зависимост от няколко фактора – последната реколта на суровината, борсовите цени, договорните отношения между участниците на тези пазари и други допълнителни фактори", добавят от КЗК.
Данните на Държавната комисия за стоковите борси и тържищата показват, че през февруари цената на олиото се е повишила с 52 на сто на годишна база и заедно с чесъна и картофите е една от трите най-силно поскъпнали стоки.
"Цената на олиото зависи от цената на слънчогледа, която се определя от международната търговия. Има количества в България, но производителите не искат да продават на по-ниски цени, при условие че могат да го изнесат на по-високи", обясни Яни Янев.
Комисията за защита на конкуренцията ще трябва да събере допълнително информация, за да определи дали пазарът на олио и слънчоглед в страната е наистина конкурентен, или има договаряния между фирмите от бранша. "Задавам си въпроса защо изобщо от КЗК пак са се насочили към пазара на олио, при условие че българските производители работят в толкова трудна ситуация", каза Янев.
Според него заради остарялото технологично оборудване в страната заводите за растителни масла могат да преработят едва една трета от слънчогледовата реколта. "Сега можехме да преработваме целия слънчоглед и да изнасяме олио, а не две трети да е износ на суровина", коментираха още от бранша. Според изчисленията на Янев в момента има толкова много слънчоглед в България, че той може да стигне и за тази година, дори и да има нулева реколта.
През септември миналата година петчленен състав на ВАС потвърди окончателно решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от декември 2007 г., с което бяха наложени санкции на 13 производители на слънчогледово олио и браншовата им структура. Проучването на КЗК отпреди две години показа, че в периода 2005 г. - 2007 г. санкционираните компании са провеждали много срещи под формата на заседания на управителния съвет на сдружение "Съюз на производителите на растителни масла и маслопродукти в България", в което членуват.
На сбирките са договаряни и цените на олиото. "Не мисля, че е имало основание сбирките на колегите да бъдат определени като картел. Те от неопитност, може би, са обсъждали цени на суровините, но е изключено да са ги договаряли", коментира Яни Янев.
Съдът отсъди, че не може да се говори за картел на пазара, но със сигурност е имало договаряне на цените, което се е отразило в бранша. Общата стойност на санкциите беше намалена на 893 хил. лв.
През 2010 г. ВАС потвърди глобите за договаряне на цените на: "Калиакра" - 150 хил. лв. "Роса" - 40 хил. лв. "Бисер Олива" – 150 хил. лв. "Звезда"– 50 хил. лв. "Крис ойл 97"– 10 хил. лв. "Олива" - 50 хил. лв. "Гайтек олива" - 40 хил. лв. "Плиска" - 50 хил. лв. "Нива" - 33 хил. лв. "Ню ойл" - 50 хил. лв. "Папас - олио" - 150 хил. лв. "Златна Тракия" - 40 хил. лв. "Зърнени храни България" - 75 хил. лв. Съюз на производителите на растителни масла и маслопродукти в България - 5000 лв. |