Пикантен бизнес

Захар, сол, чили, фъстъци, шоколад, тортиля, бисквити, тиквени семена и ядки. Всичко в едно бурканче. Комбинацията е нетипична, но приятно изненадваща. Както и авторът й Михаела Лазарова. От малко повече от година тя се е впуснала в нелекото начинание да развива собствен малък бизнес в не особено разработена в България ниша. Михаела има малко магазинче за подправки на софийската улица "Иван Асен ІІ" с ароматното име "Бахара".
Подправките се продават на грамаж. Освен тях се предлагат и добавки за готвене като балсамова глазура с ягоди, която се използва за салати, както и вина. Магазинът има и продукт собствено производство – пчелен мед. За тази година Михаела си е поставила амбициозната цел да разшири асортимента на собствените стоки, като започне да се занимава и с биоземеделие.
Първоначалната инвестиция за магазина била 30 хил. лв. от банкови кредити, като основната част от разходите са за наем на помещение и оборудване. "Първо си объркахме мястото. Направихме магазина на пазара "Димитър Петков", но не се оказа подходящо. Преместването на сегашния адрес увеличи първоначалните вложения", каза Михаела. Сега на месец разходите за магазина са около 2 хил. лв. Основната част от парите отиват за наем, изплащане на кредитите, счетоводство.
В "Бахара" сега работи само Михаела, която, освен че продава и поддържа пространството, избира и поръчва подправките, поддържа профила на магазина във "Фейсбук", отговаря на запитвания на потребители. За привличане на клиенти разчита на асортимент от подправки, които трудно могат да се намерят в неспециализираните магазини. "Повечето продукти внасяме. Има и български, които купуваме оттук, както и миксове, които си правим сами."
Именно снабдяването с подправките е един от проблемите на малкия бизнес на Михаела. Причината е, че чуждестранните се поръчват онлайн от различни фирми. "Повечето неща идват отдалеч и се бавят и така се случва, че не можем известно време да предложим някой търсен продукт", каза собственичката на "Бахара" и добавя, че доставките се затрудняват и от непредвидимото засега търсене. "Има продукти, които по два месеца никой не ги поглежда и изведнъж се изчерпват. Пазарът е странен – има добри дни и периоди почти без клиенти."
"Бахара", както и други подобни магазини, разчита и на лоялни потребители. Михаела описва клиентите като "безкрайно сладки и невероятни хора, които обичат да готвят". Иначе сред тях имало и такива с високи доходи и хора, които не печелят много. Идвали клиенти от цяла София, а дори и от страната, които са чували или по-скоро чели за магазина. Основният начин за комуникация с потребителите е "Фейсбук". Там магазинът на Михаела има над 1400 почитатели.
"Правим и онлайн магазин, но нещата се случват много бавно", каза Михаела и добави: "Мечтая си тази година да не е така." Причината е новото й начинание – биоземеделие. Ще го развива на 25 дка наследствена земя край пернишкото село Стефаново. "Ще сеем боб, нахут, български подправки, които да продаваме в магазина. Земеделието е рисковано.
За да успееш, трябва да имаш зверски късмет", смята Михаела. Добавя, че засега няма да търси еврофинансиране за новото си начинание, тъй като не може да осигури нужното съфинансиране. Заради липсата на пари все още няма да се сертифицира и като биопроизводител, за което били нужни поне 1800 лв.