Търсят се частни инвеститори за две държавни летища

Министерството на транспорта ще търси частни инвеститори за развитието на летищата в Русе и Пловдив чрез концесии за строителство. Решението беше взето от правителството миналата седмица и предстои обявяването на процедурите.
Целта е на летище Пловдив да бъде построен карго терминал и с това да се увеличат превозваните от аерогарата товари. Концесията на летището в Русе е за възстановяването на дейността му. Срещу инвестиция в съоръженията евентуалните победители в конкурсите ще получат правото да ги експлоатират 35 години.
"Строителството на терминала на летище Пловдив ще е със средства и на риск от концесионера и включва изграждането, впоследствие управлението и поддържането на обекта на концесията", обяснява министърът на транспорта Александър Цветков на колегите си от кабинета при гласуването на точката, показва стенограмата от заседанието.
Засега не се предвижда обявяване на цялото летище на концесия, тъй като част от активите му са собственост на смесеното държавно-частно дружество "Летище Пловдив" АД. Мажоритарен дял в него държи фирмата "Нордик еърпорт инфрастракчър Ей Пи Ес", а държавата притежава 38.32% от акциите чрез компанията си "Летище Пловдив" ЕАД, което е и оператор на съоръжението.
Смесената компания притежава пътническия терминал и перона на летището. Земята и пистата на съоръжението са държавна собственост и на част от терените ще бъде построен и бъдещият товарен терминал. Летището в Русе не работи от 1999 г. Това ще е третият опит на държавата да намери частен инвеститор, който да възобнови дейността му.
Според концесионната стратегия на министерството на транспорта летището край Русе може да развива както пътнически, така и товарни превози или да се използва за тренировъчен център. В документите за концесионирането на аеропорта няма да има изискване точно в каква посока да се развива той. "Който иска да дойде в Русе, нека да прави учебен център, карго терминал, сервизен център, ако иска, и пътнически терминал.
Шансът за Русе е, че е близо до Букурещ и може да е второстепенно летище на Букурещ и да привлече нискобюджетни авиокомпании или такива, на които им е скъпо да кацат на румънското летище", каза зам.-министърът на транспорта Камен Кичев пред "Дневник".
На последното си заседание правителството реши да се намали и таксата за аеронавигационно обслужване на прелитащите през страната самолети от 42.93 евро на 39.77 евро за 2011 г. Таксите се събират от "Ръководство въздушно движение". Намалява се и лихвата при просрочие на таксите от 11.58% на 11%.
България сваля таксите за Дунав мост Българската страна ще намали три пъти таксите за преминаване на Дунав мост към Гюргево, съобщи в неделя Русе външният министър Николай Младенов, цитиран от "Медиапул". В сряда на редовното заседание на правителството министрите на регионалното развитие и на транспорта Росен Плевнелиев и Александър Цветков ще внесат предложение за сваляне на таксата за преминаване на Дунав мост от леки автомобили, микробуси и автобуси. Предвижда се леките коли вече да плащат по 2 евро вместо досегашните 6 евро, за микробуси до 23 места таксата се намалява от 12 евро на 4 евро, а за автобуси над 23 места - от 25 евро на 8 евро. |
КАРЕ - за сайта само
По-ниски такси за влакове, които возят камиони
С около 30% се намаляват инфраструктурните такси за влакове, които превозват товарни камиони, с решение на правителството. Таксите се събират от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и се плащат от превозвачите. За влакове, които возят камиони, вече ще се плащат от 0.3392 лв. до 0.3749 лв. за влаккилометър. Точната тарифа ще бъде определена от ръководството на НКЖИ. Целта е да се стимулират комбинираните превози и част от камионите, които минават транзитно през България от Сърбия за Турция или обратно, да пътуват на влак. Тези превози ще станат възможни след откриването на интермодалните терминали в Свиленград и Драгоман и завършването на ремонта на жп линията до турската граница до средата на годината. "Целта не е не е да прехвърлим товарите от единия на другия вид транспорт. Проблемът е, че пътната мрежа е претоварена, докато железопътната и речната са празни. Един от начините да се справим, докато се изградят магистралите, е камионите да се движат с влакове", обясни зам.-министърът на транспорта Камен Кичев.