Най-успешните птици в света - ядосаните

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Най-успешните птици в света - ядосаните

Най-успешните птици в света - ядосаните
Дневник
"Разбрах, че играта ще бъде огромен успех, когато майка ми изгори коледната пуйка, защото не можеше да откъсне очи от екрана"
Никлас Хед пред Wired

"Познайте какво е първото нещо, което ще си купя, като ми дадат кредитната карта. Платената версия на Angry birds, защото безплатната вече съм я превъртял многократно"
М.Н., интернет редактор 

"Повече от час не можех да премина 12 ниво на светивалентинската версия, минаваше 3 часа през нощта. Бях готова, ако има как - да платя, само за да продължа нататък"
П.С., маркетинг директор
3 000 000 000 000 са избитите прасета

16 години е общото време, прекарано в игра от потребителите

80 млн. вече са свалянията за всички платформи, които поддържат играта - iOS, Maemo, Palm webOS, Android, Symbian^3, PSP/PlayStation 3, Windows, Mac OS X
Какво може да предизвикат няколко откраднати яйца? Над 3 трилиона прасета, паднали в жертва на войната с пилетата-камикадзе, разразила се на неизвестен остров в Тихия океан. Не, последните две изречения не са плод на нечия болна фантазия. Това се реалните резултати от над 200 млн. минути, или 16 години (данните са на Rovio), изиграни на Angry Birds до момента.
Бесните или ядосаните птици (в превод) се превърна в най-популярната игра за мобилни устройства, свалена над 80 млн. пъти. Тя вече е повече от просто игра. Над 60 хил. продадени плюшени играчки с основните действащи лица - пилетата-камикадзе. Партньорство с Twentieth Century Fox, фенове като Дейвид Камерън и Джъстин Бийбър. И не на последно място - над 58 млн. евро приходи за първата година и половина след създаването й.
Не е зле като за игра, в която са инвестирани около 100 хил. евро. Освен за компанията създател Rovio Angry Birds е урок за цялата индустрия, свързана със създаването на мобилни приложения, защото успя да капитализира дори от Android, чиито потребители не обичат да плащат. И да покаже, че от игри могат да се правят пари.
 
Всичко започва от... финландски огън
Rovio (от финландски - голям огън на открито) е създадена през 2003 г. До 2009 г. тя се издържа от работа "на ишлеме" - 50 служителя изпълняват поръчки за гейминг гиганти като EA, но създателите й - братовчедите Микаел и Никлас Хед, знаят, че така не могат да постигнат мечтата си и "да променят света". Микаел дори е напуснал Rovio през 2005 г. заради баща си Кай, който все още е председател на борда на директорите.
Самият Кай е предприемач, инвестирал 1 млн. евро в създаването на компанията на сина си. Той е очаквал, че Rovio ще се развие подобно на останалите фирми от сегмента - едно приложение, което се превръща в хит, надува балон и носи бърза печалба. Микаел обаче не смята така.
Защото 8 години и 51 не толкова успешни заглавия по-късно Angry Birds не слиза от водещите места на класациите за най-сваляни и продавани мобилни приложения. Идеята за самата игра за разлика от повечето чудеса не е родена за три дни. Разработването на Angry Birds е отнело около 7-8 месеца, а инвестициите са надвишили 4 пъти първоначално предвидените 25 хил. евро.
Разработката й започва през 2009 г., когато Микаел се връща обратно в Rovio. Той е твърдо убеден, че компанията се нуждае от хит, с който наистина да пробие на пазара. Иначе бизнесът й просто няма да съществува дълго, защото служителите й са намалели от 50 на 12 души, а приходите й зависят от поръчки на парче.
Ключов момент в развитието на Rovio е iPhone на Apple, и по-специално - App Store. Това е точно инструментът за дистрибуция, от който двамата финландци имат нужда, за да пробият бързо на един от най-конкурентните пазари в света. Друга причина за успеха на Angry Birds е правилното таргетиране на играта - тя е за всички.
И след като вече е определена първата платформа, на която ще се развива, и целевата й аудитория, идва най-важната част - идеята за самата игра. Условията - да залага на възможностите на смартфоните и на сензорните им дисплеи, да бъде лесна и да не се нуждае от сложно обяснение и най-вече - да бъде лека.
"Искахме да сме сигурни, че всеки може да играе на Angry Birds по-малко от минута, след като я е инсталирал", разказва пред списание Wired Микаел Хед. Така се ражда първият вариант, а художник на ядосаните птици е главният дизайнер на Rovio Яяко Иисало.
 
Сили в развитие
В началото Angry Birds е доста различна от това, което може да бъде свалено от App Store или Android Market днес. Всяка птица има собствен цвят и може да разбива само препятствия с нейния цвят. Унищожаването става с докосване на препятствието, след което птицата сама намира пътя си до него. "Суперсилите" на ядосаните пернати също отсъстват.
Вместо това те могат да събират яйца, които им дават необикновени възможности за определено време. Летенето също е добавено на по-късен етап, като в началото то става чрез приплъзване на пръста по дисплея на телефона, а не чрез изстрелване от добре познатата прашка.
Основните противници на главните герои - прасетата, също са по-късно допълнение. В началото за "лошите" са използвани безформени петна. Тогава обаче идва свинският грип и "враговете" вече са болнави зелени прасета.
Последният етап е добавянето на предварителната история с откраднатите яйца, която е представена под формата на 10-секунден комикс преди началото на първата игра след инсталацията. Допълнително се развиват и т.нар. сезонни версии с тематични елементи и препятствия. За Хелоуин, за зимните празници, за Св. Валентин, а тази седмица беше пусната и за ирландския празник Св. Патрик.
Бесен напредък
Angry Birds дебютира в App Store през декември 2009 г. и началото й не е най-бурното в света. Затова и Никлас и Микаел решават да използват добре познатата стратегия "мисли глобално, действай локално" и първо да я налагат играта в родната Финландия. Достигането на Angry Birds до първите места във финландския App Store отнема буквално дни.
Следва превземането на Швеция, Дания, а после Чехия и Гърция. Големият пробив идва на 11 февруари 2010 г., когато Apple слага играта на заглавната страница на британския App Store. В подготовката за това събитие Rovio създават YouTube трейлър, който в момента има над 17 млн. гледания, добавят 42 нива към платената и създават безплатна, Lite версия.
Основният модел на развитие на играта за iOS е чрез продажби. Преди да се насочи към Android, Angry Birds е свалена над 20 млн. пъти. За платформата на Google Rovio залага на различен модел - безплатния. Това обаче не пречи на компанията да генерира приходи чрез продажбата на реклама - печели средно 700 хил. евро на месец. Потребителите й за Android също вече са над 20 млн.
Най-мъдрият ход на Rovio е поддържането на непрекъснат интерес към играта чрез ъпгрейд. Потребителите, които плащат, получават пободрения - нови нива, сезонните версии. Безплатно. Паралелно с това компанията публикува нива, създадени от феновете на играта, и дори приемат идеи за нови птици-герои (например феникс, който да изгаря заедно с препятствията по пътя си).
Последното голямо постижение на Angry Birds (за момента) е силният старт в App Store за Mac, където само за седмица играта е свалена над 150 хил. пъти - т.е. ще се играе на компютър. На 22 март ще бъде пусната версията й, разработена съвместно с анимационния филм Rio, в който главни герои също са птици. В нея прасетата ще бъдат заменени от маймуни.
Очаква се до края на годината Angry Birds да се появи като игра и във Facebook, но засега плановете са тайна. Героите ще бъдат използвани и в други игри на по-късен етап. Това кара много анализатори да сравняват финландската компания с Disney, които започват с Мики Маус... Може би в бъдеще групата ядосани птици-камикадзе ще напусне острова и... ще завладее света.
Смартфоните и таблетите - (част от) бъдещето на гейминг индустрията

Над 970 млн. ще са потребители на мобилни приложения до края на 2013 г. според прогнозата на анализаторите от Research2Guidance. Бизнесът, свързан със софтуер за мобилни телефони, по същото време ще бъде на стойност около 30 млрд. долара, изчисляват от Juniper Research. А от Electronic Arts твърдят, че само бизнесът с мобилни игри ще достигне 4.5 млрд. долара. "Смартфоните ще се наложат като водещата "ръчна гейм платформа", смята Мартин Кадинов, основател на българската Gaming Entertainment, която се занимава с дистрибуция на игри и аксесоари за тях. Според него таблетите и смартфоните ще се наложат като две различни категории за гейминг, но игри ще има и за двете. "Не мисля, че в момента се използва пълният капацитет на смартфоните като опции и предимства, които предлагат мобилните платформи - размер, локации, акселерометър (сензор, който засича движенията на устройството - бел. ред.). Това ще се промени и ще подобри изживяването на потребителите", коментира Кадинов.