Финансовият надзор предлага: МВР да спира от движение коли без "Гражданска отговорност"

Липсата на задължителна застраховка "Гражданска отговорност" да бъде повод за спиране на автомобил от движение, а ако вноска от разсрочено плащане не бъде платена, застраховката няма да се прекратява. Това предвиждат предложения за промени в Кодекса за застраховането, които Комисията за финансов надзор (КФН) е подготвила и изпратила до организации от бранша за съгласуване. Проектът е публикуван и на сайта на ведомството.
От бранша имат срок до края на тази работна седмица да дадат своите предложения, обясни пред "Дневник" заместник-председателят на комисията Борислав Богоев. След това промените ще бъдат представени в Министерството на финансите, откъдето ще се внесат в правителството и в парламента. Те са налагат основно защото в момента покритието по "Гражданска отговорност" е много ниско - около 70%.
Задължителната застраховка да влиза в сила на следващия ден или 24 часа след сключването на договора, предлагат от надзора. Целта е така да се премахне или поне ограничи т.нар. антидатиране на полици, при което "Гражданска отговорност" се сключва със задна дата или часове след пътно произшествие, обясни Богоев. Така нередовните шофьори няма да имат полза да карат без "Гражданска отговорност" и да я сключват едва след като направят инцидент.
Заместник-председателят на КФН поясни, че и сега според разпоредбите на МВР полицията има право да спира автомобили от движение, но след като бъдат приети тези промени в застрахователния кодекс, вече и липсата на задължителната застраховка ще е основание за това. Ако хванат автомобил без "Гражданска отговорност", от полицията ще свалят табелата му, ще го закарат до специализирано място, а собственикът ще плати разходите по транспорта и престоя, предвиждат промените.
Освен това подготвените нови текстове ще забранят на компаниите да прекратяват застраховката, ако клиентът има неплатена вноска. В момента е практика много шофьори да сключват договор за разсрочено плащане, но да спестяват последните вноски, с което на практика техните коли остават без застраховка.
От друга страна, компаниите нямат стимул да си търсят оставащите вноски, а просто прекратяват договора. Те обаче не се отказват от разсроченото плащане, защото така биха изгубили клиенти. С планираното изменение самите застрахователи ще трябва да контролират по-строго доколко редовни са вноските по полиците.
Договорите по задължителната застраховка се предвижда занапред да се сключват с минимална застрахователна сума (това е ориентир за обезщетенията, които биха се получили) от 10 млн. лв. за събитие, без значение колко са пострадалите в него. Сега тази сума е с условие за плащане, ако са пострадали повече хора, иначе само при един човек тя е 2 млн. лв.
Предложени са и текстове, с които се урежда изпращането на данни за "Гражданска отговорност" при електронно сключване на полицата от застрахователя към Гаранционния фонд и МВР. По план системата трябва да заработи след 1 юни тази година. Тя ще позволява и промяна на премията с бонус-малус схема, при която водачи без нарушения плащат по-малко от тези с пътни инциденти, предвиждат промените.
Надзорът ще публикува редовно на сайта си всички тарифи на застрахователите по "Гражданска отговорност" и те няма да могат да продават полица по цена, която не е обявена там. С това се цели да се премахне възможността застраховката да се продава на занижени цени, които не са били одобрени от надзора, предвиждат още проектопоправките в кодекса.
Нови изисквания ще бъдат заложени и за застрахователните брокери – те ще трябва постоянно да поддържат определен размер на собствени средства, които да гарантират, че ще изпълняват плащанията към клиентите им. Брокерът ще трябва да открие и специална сметка, която да се използва само за премии от клиенти към застрахователи и за обезщетения от застрахователи към клиенти.
Мениджърите на брокерите ще трябва да се одобряват вече от надзора, освен това посредниците ще пращат отчети на всеки три месеца, а не на шест, както е в момента. Дружествата ще трябва да имат програма за обучение на служителите си. С промените ще се въведе и подчинен застрахователен посредник – това е физическо лице, което предлага застраховки от името само на един брокер. Още при обявяването на плановете си за нови изисквания към брокерите Борислав Богоев посочи, че с тях клиентите им трябва да започнат да получават по-добри услуги.
Най-важните предложения - МВР да спира от движение автомобили без "Гражданска отговорност" - Застраховката не може да се прекратява заради неплащане на вноска по нея - Всички компании подават данни в обща електронна система, която ще се използва и за бонус-малус - КФН ще публикува всички тарифи по задължителната полица на сайта си - Групови полици "Живот" могат да се сключват само ако сумата за евентуално обезщетение за всеки застрахован по тях е под 30 хил. лв. - По-точни изисквания към капитала на брокерите, те ще трябва да обучават редовно служителите си - По-точна уредба на вътрешния контрол и одит на застрахователите |