Противоположни становища на две министерства в сблъсък за качеството на "Тракия"

Противоположни становища на две министерства в сблъсък за качеството на "Тракия"

Противоположни становища на две министерства в сблъсък за качеството на "Тракия"
Коренно противоположни становища изготвени от различни компании наети от министерствата на транспорта и на регионалното развитие за качеството на строителството на магистрала "Тракия" бяха лансирани днес пред медиите. В същото време БСП обяви, че "Тракия" се строи върху пепел и поиска оставката на министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
Според консорциума "Строл 1000 - СКЛ Консулт", нает от министерството на транспорта, магистрала "Тракия" се строи некачествено. Нарушени са редица технически изисквания, имало наводнени участъци, правели се фиктивни проверки, констатира компанията. Тя е представила доклад с нередностите на управляващия орган на оперативна програма "Транспорт". От тази програма се финансира строителството на "Тракия".
Всички констатации в доклада ни са подкрепени с документи, каза за "Дневник" Анна Демирева, управител на консорциума. Тя отказа повече подробности с мотива, че е подписала декларация за конфиденциалност.  "Строл 1000 - СКЛ Консулт" е избрана за консултант по оперативна програма "Транспорт" със задачата да прави мониторинг по изпълнението на определени инфраструктурни проекти по времето на тройната коалиция. Ръководителят на управляващия орган на програмата и зам. министър на транспорта Ивайло Московски не беше открит за коментар.
Разпространеният сред някои медии доклад на "Строл 1000 - СКЛ Консулт" стана в деня, в който от БСП обявиха, че отсечката от Стара Загора до Нова Загора се строи върху пепел. Това показал поръчан от БСП анализ в лаборатория за строителни материали, съобщи лидерът на партията Сергей Станишев и поиска оставката на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев.
Плевнелиев засега не е коментирал обвиненията. Вместо това на спешно свикана пресконференция ръководството на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) декларира, че "Тракия" се строи качествено и няма никакви отклонения от правилата. "Докладът на "Строл 1000 - СКЛ Консулт" не е получен в агенцията по официален път. Когато дойде, ще го разгледаме", каза Сергей Михалев, председател на управителния съвет на АПИ. 
"Работим с документи, а те показват, че засега няма отклонения от нормите", каза Лазар Лазаров, член на управителния съвет на АПИ. Той посочи, че знаят за проблема със слабите почви, защото това е било посочено в проекта. Фирмите, които са се ангажирали със строителството на магистралата,, също знаят и се вземат съответните мерки, посочи Лазаров. Той обясни, че има договори, които се спазват и досега нито един от тримата изпълнители не е предявил официални искания за промяна на параметрите по сключените договори към АПИ. На всичките десетина писма, получени от "Актор", които строят участъка от Нова Загора до Ямбол, е отговорено, каза Лазаров.
На 11 март от ДНСК съобщиха, че са издали около десетина наказателни постановления на строителите на "Тракия". Санкциите са за отклонения от трасето, липса на сертификати за влаганите материали, за отклонения от леглото на пътя под самото платно, посочи Милка Гечева, началник на ДНСК. Не знам за налагани санкции, в момента имаме спор с ДНСК дали трябва да се прилага декларация за съответствие на материал, добиван от природата, какъвто е трошеният камък или не, каза днес Лазаров. 
Ако се появят проблеми с трасето на "Тракия", които не са били заложени в изготвените проекти, допълнителната сметка ще бъде платена от държавата, обясни Лазаров. Ако всичко е, както е по проекта, то тогава рискът е за сметка на изпълнителите, допълни той. Всичко това обаче се доказва с проби и документи, а не с приказки като на пазара, каза Лазаров.
Последната проверка за строителството на магистрала "Тракия" екипът на АПИ е направил на 11 март. Тримата изпълнители се движат с 4 до 8 седмици преди графика, каза Сергей Михалев. 
"Трейс", които строят участъка от Стара Загора до Нова Загора, са изпълнили 25% от работата, като досега им е платено 21.3 млн. лв. Гръцката "Актор", която изгражда отсечката от Нова Загора до Ямбол, е изпълнила 20% от дейностите, като е получила 17.8 млн. лв. Консорциумът с водещ партньор "Холдинг Пътища" е изпълнил 14% от строително-монтажните работи, като е получил 20.2 млн. лв., отчете Михалев. Той обеща постоянен контрол на строителството на магистралата.