Електроника, автомобилостроене и ядрена енергетика са най-засегнатите сектори

Електроника, автомобилостроене и ядрена енергетика са най-засегнатите сектори

Японски предприятия може да не подновят работа преди лятото
Земетресението и последвалите вълни цунами нанесоха големи щети върху транспортната и електроснабдителна инфраструктура в Япония. Пострадалите рафинерии, пристанища, пътища и летища блокират работата на производителите в азиатската държава.
Те бяха принудени още в понеделник да затворят голяма част от предприятията за неопределено време. Някои от тях очакват да подновят работа на пълни обороти най-рано през май или юни, пише "Ройтерс".
Най-засегнати са производителите на автомобили и на електроника. Ако ограниченията се запазят за по-дълго, ще пострадат чуждестранните потребители. Японските автопроизводители масово са изнесли производството си извън страната, но някои популярни марки се сглобяват в страната за износ. Сред тях са коли с нисък разход на гориво като "Тойота Приус" и "Хонда Фит".
Продажбите им могат да пострадат точно когато търсенето им се увеличава заради скъпите горива. Заради спрялата работа на "Нисан" ще пострада и първият масов електрически автомобил "Нисан Лийф". Той е предназначен главно за американския пазар, но компанията възнамеряваше да удвои производството в  Япония. Бедствието от петък обаче ще осуети тези планове, пише "Ройтерс".
Страната е основен доставчик на високотехнологични компоненти като флаш памет (40% от световните доставки), динамична памет (DRAM), полупроводници, микроконтролери, дисплеи с течни кристали (LCD) и части за тях. Намаленото им производство ще принуди ИТ компаниите да повишат цените на крайните продукти и да търсят алтернативни източници. Ако доставките се забавят с две седмици, цените може да се вдигнат през третото тримесечие, прогнозира изследователската фирма IHS iSupply.
Въпреки възможното преразглеждане на ядрената политика в Европа анализаторите смятат, че това няма да се отрази на доставките на ядрено гориво. Причината е в нарастващото строителство на такива мощности в Русия, Китай и Индия. Допълнително договорите, сключени за изграждането на атомни електроцентрали, съдържат доста големи неустойки при отказване от проектите и не се очаква голям отлив от този сектор.