Попитахме: Как ще коментирате зачестилите случаи на промени в първоначалните условия, при които са издадени публични емисии облигации?
Димана Ранкова, зам.-председател на Комисията за финансов надзор
Действително в последно време има повече случаи на промени в първоначалните условия, при които са издадени публични емисии облигации. Промените засягат основно срочността, доходността и обезпеченията. Различни са и случаите на кворума и мнозинството, при които са приети промените. Може да се очаква, че в бъдеще промени в условията могат да настъпят и по други емисии. Затова комисията ще създаде допълнителни възможности за повишаване на информираността и оттам подобряване на качеството на инвестиционните прогнози.
Бъдещите проспекти за издаване на облигационни емисии следва да се разкрива допълнителна информация, която да подпомогне инвеститорите при формулирането на инвестиционно решение. Трябва да се описва ясно и категорично рискът от промяна в условията, съответно при какви условия и ред може да се извърши промяна, кои параметри могат да бъдат променяни (падеж, доходност, пут и кол-опции, обезпечения и т.н.) и др. Важно е и ако предлагането на облигациите е извършено с частно пласиране, а проспект ще бъде подготвен само за последващата им борсова продажба, тази информация да бъде посочена в предложението за записване при частното им предлагане.
Необходими са и промени в ЗППЦК като отраслов закон за публично търгуваните облигации. Посоката следва да е засилване ролята на банката довереник и възможността на същата да предприеме действия при неизпълнение на задълженията по емисията спрямо емитента или други лица, включително предоставилите обезпечения по емисията.
Стоян Тошев, председател на БАУД
Още миналата година предложихме на КФН промени в закона, които имат за цел попълването на непълноти в режима на защита на правата и интересите на инвеститорите в облигации. Сред най-големите облигационери в тези емисии са и взаимните фондове, като режимът засяга и дейността на банките като довереници на облигационерите. Според нас задълженията на довереника при неизпълнение от страна на емитента следва да бъдат допълнени с оглед предприемането на действия по индивидуално принудително изпълнение по реда на Гражданския процесуален кодекс (ГПК).
Такива действия е необходимо да се предприемат в редица важни за интересите на облигационерите случаи като реализиране на права по ипотечни актове, получаване на държането върху движими вещи, заложени по реда на Закона за особените залози, които не са предадени доброволно от емитента, реализиране на права спрямо трети лица - поръчители, гарантиращи задълженията на емитента. Не на последно място индивидуалното принудително изпълнение може да бъде единственият способ за удовлетворяване на облигационерите в случаите, когато предоставеното от емитента обезпечение не е достатъчно да покрие пълния размер на неговите задължения по облигационния заем.
Предлаганите изменения целят и да се предоставят на инвеститорите в публични облигации права, аналогични на правата на другата група големи финансови кредитори - кредитните институции. Облигационните заеми и кредитите, предоставяни от банкови институции, притежават сходни характеристики. И в двата случая става въпрос за привличане на средства от публиката (чрез капиталовите пазари при облигационните заеми или чрез публично привличане на влогове при банките).
Това предполага облигационерите да разполагат с възможност, подобна на тази на банките по Закона за кредитните институции, а именно - за облекчена процедура за получаване на заповед за незабавно изпълнение.
Иво Захариев, директор, "Инвестиции", ПОК "ДСК-Родина"
Смятам, че законодателно трябва да се реши въпросът как може да се преговаря една емисия. Далеч съм от мисълта за 100% кворум, защото тогава може да се появи инвеститор, който да си купи няколко броя облигации и да манипулира решението. Разумно е кворумът да бъде 2/3 от емисията, тъй като тогава и мажоритарят няма да има голям интерес да изкупи толкова голям дял от емисията, за да си подсигури решението на общото събрание на облигационерите. В момента няма ясен текст в закона за кворум.
На банката довереник трябва да й се търси по-сериозна отговорност за работата като такава, защото в момента не е така. Трябва да има и по-бърза процедура за реализиране на обезпеченията по облигациите. Дори и да се засилят изискванията за информация в проспектите, облигационният пазар е в тотална кома и няма да се надигне скоро, докато сега действащите инвестиционни мениджъри, които реално се сблъскват с промените на този тип вложения, вече не са на пазара. Вероятността да се подхванат отново такива инвестиции е почти нула, защото те носят само проблеми.