Германската "Винтерсхал" влиза в "Южен поток"
Германската петролно-газова компания "Винтерсхал" (Wintershall AG) се подготвя съвсем скоро да влезе в консорциума за газопреносната мрежа "Южен поток", съобщи в."Уолстрийт джърнъл".
В проекта с по 50% участват руският гигант "Газпром" и италианската корпорация "Ени" (Eni SpA) и надеждата им е с привличането на германците "Южен поток" да получи подкрепа от Европейския съюз.
"Винтерсхал" е поделение на гиганта BASF, но от 20 години съвместно продава природен газ с "Газпром" и е негов партньор в подводния газопровод "Северен поток".
Паоло Скарони, главен изпълнителен директор на "Ени", казва в интервю, че влизането на "Винтерсхал" ще стане в следващите няколко дни като демонстрация "колко солиден е проектът не само по отношение на това кой ще купува пренасяния газ, но и във връзка с възприемането му в ЕС".
"Южен поток" няма да заработи, докато не получи подкрепа от ЕС", допълва Скарони.
Не е ясно за сметка на кого ще влязат германците в консорциума и спорът между "Газпром" и "Ени" кой колко да отстъпи от дела си спъва привличането на нови участници. Очаква се по-късно тази година 10% да получи френската "Електрисите дьо Франс" (Eléctricité de France SA).
Французите заявиха интерес към участие само в подводната част от руския до българския бряг, но след като тази седмица Турция отказа да пусне проекта през своята икономическа зона в Черно море, Москва заговори за пренос с кораби за втечнен газ. Не е ясно дали при подобна промяна на проекта френският интерес се запазва.
Специалисти веднага коментираха, че строеж на завод за втечнен газ на руския черноморски бряг и терминал за разтоварването му в България е най-скъпият вариант и няма смисъл, ако корабите не могат да пренасят горивото до средиземноморския и световния пазар.
Освен че има имиджа на силно претоварен от политика проект, "Южен поток" има проблеми и с регулациите в ЕС, припомня "Уолстрийт джърнъл". Руснаците се опитват да получат от Брюксел изключение от влезлия в сила този месец Трети енергиен пакет на ЕС, съгласно който не може едни и същи компании да са собственици на инфраструктурата и на суровината, пренасяна по нея, както е в случая.
"Нуждаем се от подкрепа на проекта от ЕС и наличието в него на три компании от три големи страни членки би трябвало да има положителен ефект", коментира Паоло Скарони.