Търговците получиха още година отсрочка за биосъставката в бензина

Търговците получиха още година отсрочка за биосъставката в бензина

Търговците на горива ще бъдат длъжни да предлагат бензина с 2% съдържание на биоетанол от юни 2012 г. Това гласува икономическата комисия на парламента вчера при второто четене на новия Закон за възобновяемите енергийни източници. Дизелът пък, както и по сега действащия закон, вече трябва да съдържа 5% биокомпонент.
Сроковете за биогоривата предизвикаха оживени спорове между депутатите. Министерството на икономиката, което е вносител на законопроекта, предлагаше изискването за бензина да остане за септември 2014 г. Опозиционните партии и СДС заявиха обаче, че предложението е в услуга на основния производител на горива "Лукойл" и подчертаха, че така България рискува да не постигне задължението си за минимум 10% дял на биогоривата в транспорта до 2020 г.
"Това смесване се прави във всички страни на ЕС, само ние се влачим още по корем. Производството на биогорива ще създава работни места в страната и процентът биокомпонента в горивата ще е правопропорционален на енергийната независимост на България от внос на руски нефт", каза Иван Иванов от ДСБ. Рамадан Аталай от ДПС посочи, че въпросът се дискутира още от 2006 г. и "Лукойл" е имала предостатъчно време да пригоди инсталациите си за смесване на бензина с биоетанол.
Търговци на биогорива пък са на мнение, че компанията и в момента може да смесва горивата - "в момента ние доставяме биоетанол на инсталацията на "Лукойл" в Румъния, която е съвсем същата - няма нужда от никакви технологични промени", заяви Емил Доцев, вносител на горива на австрийската фирма Agrana.
Въпреки че по настоящия закон бензинът в страната вече трябваше да е с 2% биосъставка, а дизелът - с 5%, в момента бензинът съдържа 0%, а дизелът - 4%, посочиха от министерството на икономиката.
Въвеждането на двете биодобавки няма да е достатъчно за постигане на целта на България до 2020 г., защото конвенционалните двигатели в момента не позволяват достатъчно биокомпонент в горивото, отбелязаха от ведомството.
За целта ще трябва да се въведат повече електромобили, а градският транспорт в страната трябва да се снабди с возила, пригодени за повече чисто биогориво, за електричество или за метан, добит от сметища или пречиствателни станции за отпадни води (биогаз), казаха оттам.