НКЖИ може да получи още пари от правителството за закрити линии

НКЖИ може да получи още пари от правителството за закрити линии

Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) може да получи допълнителна субсидия от държавата за демонтирането на неизползвани линии и рекултивиране на терените след това. От компанията са изчислили, че само за тази година ще са й нужни над 5 млн. лв. за премахването на около 130 км релси.
Отделно за рекултивирането им ще трябват над 20 млн. лв. За да се осигурят средствата, от министерството на транспорта предлагат да се промени постановление на Министерския съвет от 2003 г. и в него се запише, че финансовият министър трябва да осигури допълнително пари за НКЖИ.
Старото постановление на правителството спира използването на шест линии, по които не се движат нито пътнически, нито товарни влакове. Според директора на НКЖИ Милчо Ламбрев документът трябва да се промени, тъй като в него не е записано, че линиите трябва да бъдат премахнати, а терените рекултивирани. Въпреки това досега са демонтирани релсите между Червен бряг и Оряхово и от Юнак до Старо Оряхово.
Останалите тепърва ще бъдат премахнати. От компанията обаче нямали достатъчно средства за това. "Капиталовата субсидия от държавата за тази година е 90 млн. лв., но тя ще отиде почти изцяло за съфинансиране и плащане на ДДС по европейските проекти. За това са ни нужни допълнително по около 5 млн. лв. за демонтиране на релсите, а ако се реши да се прави и рекултивация, ще трябват много повече пари", каза Ламбрев. С европейски средства тази година започва ремонтът на линиите от Пловдив до Бургас, от Свиленград до турската граница, както и от Септември до Пловдив.
За да намали разходите си за поддържане на линии, инфраструктурната компания ще предложи, ако едно трасе се използва само за нуждите на едно предприятие, да му се прехвърли за стопанисване. За пример той даде линии до няколко мини, както и трасето между Дупница и Бобов дол. "Ще предложим предприятията, които ги използват, да ги стопанисват и това би трябвало да намали разходите ни", каза Ламбрев. Той обаче добави, че окончателното решение е политическо и трябва да се вземе от правителството.
Преди няколко седмици в интервю за "Дневник" зам.-министърът на транспорта Камен Кичев съобщи, че министерството няма намерение да закрива линии, дори и да са губещи. Пример за такова трасе е Септември - Велинград, което се използва само от пътнически влакове и от него НКЖИ губи по 2.5 млн. лв. на година. "Ако закрием тази линия обаче, хората от този район на Родопите ще останат без транспорт", каза Ламбрев.