Ръстът на интернет рекламата в България: С малко, но уверено

Интернет рекламата в България ще продължи да расте и през 2011 г., прогнозираха от Асоциацията на рекламните агенции (АРА) на годишния й форум днес. Тази година ще бъде първата, в която и целият пазар ще отчете ръст след 2 поредни години свиване заради икономическата криза.
Очакванията бяха обобщени от председателя на АРА Красимир Гергов, който призна, че спадът през миналата година е бил по-голям от прогнозата му, направена на същия форум тогава. Увеличението ще бъде между 7 и 10%, но пазарът ще остане далеч от обемите си отпреди кризата, показват прогнозите за 2011 г.
През миналата година единствено интернет рекламата е отчела ръст според данните на TNS/TV Plan, представени от директора на медийна агенция "Пиеро 97" Иво Цеков. Брутният й обем (цените по официално обявени тарифи) се е увеличил с 10.75% до 37.08 млн. лв.
В нетно изражение (цени след приспадането на отстъпки, бонуси и комисиони на рекламните агенции) интернет пазарът отчита ръст от 5%, изчисляват анализаторите. Делът му в общите продажби за миналата година е стигнал 4% при 3.3% през 2010 г., а ръстът е за сметка на традиционните медии. Очакванията са, че до края на 2011 г. продажбите ще се увеличат още и делът да стигне 6%.
Канал, който вече не може да се пренебрегва
"Нашите прогнози също са за ръст. Очакваме да развиваме приходите си от интернет и с допълнение от мобилни версии на сайтовете ни, както и приложения за мобилни телефони, които ще са новото предизвикателство за продажби", коментира Веселка Данчева, търговски и маркетинг директор на "Икономедиа" (издател на "Дневник" и "Капитал" - бел. ред.). "По-нестандартните решения, които развиваме и са търсени от рекламодателите - като видеобанери, брандинг и други, също ще допринасят за ръста", добави тя.
"Интернет се превръща в канал, който рекламодателите вече не могат да пренебрегнат", коментира Людмил Кърджилов, изпълнителен директор на "Дарик уеб". По думите му ръстът на пазара е на практика неизбежен по няколко причини. "От една страна, се наблюдава насищане заради идването на нова аудитория от по-млади потребители и по-честата употреба на интернет като източник на информация от по-възрастните поколения", каза той. Прогнозата му е, че местните избори през есента също ще стимулират ръста на рекламата в мрежата.
По данни на internetworldstats.com в България има около 3.4 млн. потребителя на интернет, а според статистиката, публикувана от Gemius на audience.bg, ръстът на аудиторията на следените от анализаторите сайтове е почти 10.7% на годишна база.
"Има сериозни знаци, че тази година пазарът на интернет реклама ще има значително по-висок ръст, но въпросът е дали ще расте общият рекламен пазар", коментира Лазар Малаков, търговски директор на групата "Инвестор БГ". По думите му, ако общият рекламен пазар се задържи около нивата си от миналата година, пазарът на интернет реклама може да отчете ръст дори от 20%. Очакванията на АРА за рекламния пазар през тази година обаче са по-оптимистични - ръст от 7 до 10%.
Дисплей рекламата остава най-популярният формат в българското онлайн пространство с над 80% пазарен дял, отчитат анализаторите. Рекламата на клик е едва 10%. "Със сигурност банерната реклама ще остане доминираща за бранд рекламодателите и през 2011 г.", смята Малаков. Според него през тази година ще се оформи интересна тенденция, свързана със сайтовете за групово пазаруване, които "под една или друга форма развиват малкия и средния бизнес в България като рекламодатели".
Социалните мрежи (най-вече Facebook) и търсачките (предимно Google) също ще играят водеща роля на онлайн рекламния пазар, коментираха на форума на АРА. Само за миналата година рекламата във Facebook се е увеличила 4 пъти, но въпреки това тя няма да се отрази толкова сериозно на традиционните онлайн медии, смятат от бранша.
Тежка година
Въпреки оптимизма за предстоящата година обаче през изминалата 2010 г. тенденцията за свиване на рекламния пазар продължи. Като цяло брутният приход се е свил с 2.6% . Нетните постъпления на медиите в България обаче са с почти 14% по-ниски на годишна база, а спрямо пиковите нива от 2008 г. - с над 37% до 329.18 млн. лв.
Най-тежко е усетено свиването на рекламните бюджети при печатните издания, чиито нетни приходи са с 32% по-ниски, показват данните. Това доведе до спирането на много издания, сред които и 47-годишното списание на БТА "Паралели". Спадът на нетните приходи на радиата е 10.6%, а при външната реклама намалението е 9%. Въпреки че отчитат втора предна година спад на приходите си от над 10%, телевизиите в България продължават да са с най-голям пазарен дял.
Медийният пазар през 2010 г.
Телевизия
-10.5% спад на нетните приходи от реклама
MM и Pro.bg слязоха от ефир, на тяхно място се появиха съответно "Нова Спорт" и bTV Action
На пазара се появиха Discovery Channel България и дамската TLC
Преса
-32% спад на нетните приходи от реклама
10 списания спряха да излизат - FHM, Madame Figaro, Penthouse, English Manager, "Мама", "Бебе", НЕЯ, "Бон Апети", "Мач Магазин" и "Вокруг света".
2 нови списания се появиха на пазара - Forbes и HELLO!
4 проекта бяха обявени, но не стартираха - Esquire, GQ, Dove и Shape
Радио
-10.6% спад на нетните приходи от реклама
Продължи окрупняването на пазара
Интернет
5% ръст на нетните приходи
Засилват се позициите на Facebook в интернет рекламата
През 2011 г. много офлайн медии ще инвестират по-сериозно в интернет сайтове.