По-малък резерв и липсата на биодизел ще намалят цените на горивата
След две седмици преговори между държавата и превозвачи, вносители и производители на горива, страните се разбраха задължителните резерви, поддържани от бизнеса, да намалеят за две години, а до края на 2011 г. бензиностанциите да могат да продават дизел без биосъставка. В резултат се очаква цените на горивата да паднат с до 14 ст. на литър.
Правителството се договори с "Лукойл България" да замрази цените си за един месец. Уговорката е за цените на дребно по бензиностанциите на компанията, която държи най-голям пазарен дял, а не за цените на едро на бургаската рафинерия, също собственост на "Лукойл". Решението беше взето на фона на открита война между "Лукойл" и икономическия министър Трайчо Трайков, който в крайна сметка заедно с транспортния Александър Цветков не присъстваха на финалните преговори в сряда.
Веднага след обявяване на мярката самият премиер Бойко Борисов призна, че тя не е пазарна, но е в полза на потребителите. Представители на повечето от останали големи вериги бензиностации - "Шел", "Петрол" и "Еко", коментираха пред "Дневник", че ще продължат да формират цените си по пазарен начин. "Лукойл" държи най-голям дял от пазара на дребно - 29%, следван от ОМВ - с близо 18%, "Петрол" и "Шел"- с около 15%, и "Еко" - с около 9 на сто.
Плановете на правителството предвиждат две основни мерки за поевтиняване на горивата. Първата е до края на годината бензинът и дизелът да не се смесват с биокомпонент, както е предвидено в проектозакона за възобновяемите енергийни източници, който е в процес на приемане. Мярката беше обявена от вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков, който отговаря за преговорите.
Само няколко часа по-късно депутати от икономическата комисия в парламента с мнозинство от ГЕРБ решиха дизелът (както и сега) да съдържа 5% биокомпонент, при бензина смесването с екодобавка от 2% ще влезе в сила от юни 2012 г.. Изчисленията на финансовото министерство са показали, че така цената може да бъде намалена с до 6 ст. на литър.
Втората мярка е да бъде намален срокът, за който производителите и вносителите на горива са длъжни да поддържат резерв.
До края на април фирмите ще поддържат резерви 40 дни (сега изискването е 60), до 30 април догодина срокът постепенно ще стане 50 дни, а до април 2013 г. - отново 60 дни.
Дянков заяви, че тази мярка няма да натовари бюджета, а единствено ще намали разходите на производителите и вносителите, които ще могат да намалят цените с още 7-8 ст. на литър. Задължението на държавата да има резерв от 30 дни няма да се променя. От финансовото министерство уточниха пред "Дневник", че след като комисия се е запознала с документите на ЕС, е станало ясно, че задължителният резерв на България трябва да достигне 90 дни до 2013 г., което не налага допълнителни разходи.
След края на преговорите премиерът Бойко Борисов изрази надежда срокът на меморандума с "Лукойл" да бъде удължен. Според споразумението, ако цените на петрола тръгнат надолу, "Лукойл" ще има право да коригира и своите. Самите превозвачи също обещаха, че ще потърсят начин да намалят вече вдигнатите от тях цени за превоз на хора и товари. Това обясни председателят на Съюза на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) Койчо Русев.
Макроикономисти определиха мерките на правителството като временни и далеч от пазарните отношения.
"Определено това няма нищо общо с пазарната икономика. От една страна, Русия е готова да направи някаква малка отстъпка, за да спечели общественото мнение и да може да подпише договора за "Белене", коментира Георги Ангелов от "Отворено общество". По думите му в случая става въпрос за временна мярка, която ще отложи проблема за малко, но няма да го реши в дългосрочна перспектива.
"Проблемът е, че правителството взима мерки винаги по най-малкото съпротивление и прави това, което е най-популистко. Срокът на мерките вероятно ще изтече след изборите", допълни Ангелов.
На подобно мнение е Цветослав Цачев, главен анализатор "Елана трейдинг". "Такъв мораториум за месец не би бил проблем предвид намалението на поддържания резерв, който би осигурил наличните горива за 20 от 30 дни.
Рисковете от ново силно поскъпване на петрола намаляват и таван върху цената днес изглежда разумен компромис. Но подобни схеми и популизъм нямат нищо общо с пазарната икономика и няма да имат ефект за по-дълъг период. Това отлага адаптацията на икономиката и потреблението към неизбежния ръст на всички суровини", обясни Цачев.
Правителството планира да въведе и други мерки за поевтиняване на горивата и една от тях е да разреши на превозвачите да могат да внасят сами. Сега това могат да правят само компании с данъчни складове. Според Дянков опасенията са, че подобно мярка може да увеличи контрабандата, но все пак се търсят начини да бъде разрешен. Освен това премиерът Борисов съобщи, че е възложил на министъра на финансите да измисли начин да бъде връщан ДДС на големите превозвачи, които преминават транзитно през страната.
Друга задача за Дянков и шефа на митниците Ваньо Танов е да ограничат максимално нарушенията на разпоредбите за внос на горива от Турция. Премиерът обясни, че тази практика досега е била толерирана и вместо 550 литра, които идващите от Турция камиони имат право да държат в резервоарите си, те са ги пълнили с 1200 л, а следващото зареждане е било в Румъния.
Премиерът Борисов категорично отказа да коментира защо е бил отстранен икономическият министър Трайчо Трайков от преговорите с превозвачите и производителите на горива. По думите му той не е длъжен да дава обяснения за своите решения на никого. Изборът за това кой да присъства на срещата е бил взет единствено и само от вицепремиера Дянков.
Самият Дянков уточни, че след заседанието на правителството се е срещнал с икономическия министър Трайков и транспортния Александър Цветков, на която са съгласували позицията на държавата. Затова не е имало смисъл двамата да присъстват и на срещата след това.
Мнения Иван Костадинов, търговски директор, "Петрол" Ще продължим да отстояваме досегашните си позиции и да образуваме цените на горивата си по пазарни механизми. Не може да си позволим да се споразумяваме с държавата и да понасяме още загуби. Публична компания сме и не може да разочароваме очакванията на акционерите си. Считам, че сключеното споразумение между "Лукойл" и правителството неминуемо ще се отрази на конкуренцията - всяко споразумение между частна компания и държавата води до ограничаването на свободния пазар. Георги Деянов, финансов и административен директор на "ЕКО - България" Цените на горивата на дребно на бензиностанции ЕКО се формират от пазара в България. В тази връзка ЕКО ще се съобрази с пазарните тенденции в следващия един месец. Shell България Компанията не би се ангажирала с коментар по отношение на обявеното за сключено споразумение между правителството и "Лукойл". Дружеството е разработило, прилага и ще продължава да прилага собствена политика на ценообразуване, чиято основна цел е запазване на конкуретоспособността на нашата оферта към клиентите. Поради това поддържаме различни цени в различните си обекти в зависимост от търсенето и предлагането, типа на бензиностанцията, наличието на конкурентна среда и икономическите резултати на конкретния обект. Проявяваме гъвкавост при ценообразуване, като периодично извършваме преоценка на обектите си в зависимост от техния тип и ежедневно следим рентабилността на всеки търговски комплекс, както и цените на конкурентите в съответния регион. |