Facebook тества нова услуга за реклама в реално време.

- 1.86 млрд. долара са приходите от реклама на компанията през 2010 г., но ефективността не е достатъчна |
Социалната мрежа Facebook за пръв път тества новата си услуга за реклама в реално време. Какво представлява тя? Ако на стената в профила си например напишете, че ви се яде пица, то системата автоматично засича ключовата дума и ще ви предложи например купон или реклама на Pizza Hut, Papa John’s или Domino’s.
Информацията за новата стратегия за таргетиране на реклами съобщи в. "Телеграф", позовавайки се на специализираното издание за реклама AdAge. Говорител на социалната мрежа заяви, че "новата услуга ще даде на рекламодателите възможност за адекватна и ефективна реклама". Facebook не е първата интернет компания, която се насочва към рекламата в реално време - Twitter e един от пионерите в този тип комуникация с потребителите.
Засега стратегията на Facebook ще бъде приложена на едва 1 процент от потребителите на социалната медия, което е приблизително 6 млн. профила. Социалната мрежа е превърнала споменаването на факти като раждане на бебе, спорта или ремонта вкъщи във възможност за непосредствена реклама, много по-усъвършенствана от досегашните възможности, свързани с "харесването" на един продукт. От Facebook отказват да коментират досегашните резултати от теста на новия тип реклама.
Целевата реклама обаче не е нищо ново за компанията. Досега потребителите се таргетират въз основа на данни, събирани за определен период от време. Преди време социалната мрежа предложи на рекламодателите "спонсорирани истории". Тази услуга разчита отделните брандове от стената и статусите на отделните профили и ги публикува като реклама директно в новините ви.
Постоянно усъвършенстващият се комплексен алгоритъм разчита информацията на потребителя и му предоставя приложима реклама. От техническа гледна точка рекламният алгоритъм не е сменен, просто извършва сканирането на информация по-бързо и така позволява рекламата да се появява в реално време, коментира пред Huffington Post говорител на Facebook.
"Рекламите ще се предоставят веднага след като сте публикували вашия статус. Така марката на продукта ще има по-бърз и адекватен достъп до потребителя, като се надяваме това да се случва по времето, когато потенциалният купувач взима решение кой продукт да избере", добавят от компанията.
Ако в момента всеки трябва да отбележи, че харесва даден продукт, марка или услуга, за да бъде включен в определена целева група, то сега е нужно само да спомене, че отива да гледа футбол в кварталното заведение, за да бъде набелязан от Carlsberg или Adidas.
"Фактът, че Facebook се стреми към адекватна, скоростна реклама, която дава възможност за измерване ефективността и би повела след себе си интернет търговията, е брилянтен." Това смята Реджи Брадфорд, главен изпълнителен директор на Virtue, компанията за софтуер и маркетинг на Facebook. Според него всички интернет предприемачи днес се стремят към подобна промяна на пазара. Един от първите в този бизнес беше сайтът за колективно пазаруване GroupOn."Facebook има потенциала да доминира тук", смята Брадфорд.
Проблемът сега е, че повечето от потребителите на Facebook дори не забелязват рекламите. Тези, които им обръщат внимание, смятат, че те не са адекватни спрямо нуждите им, което ги прави неефективни. Facebook се надява, че новата услуга ще промени начина, по който рекламите в сайта се възприемат от потребителите.
Социалната мрежа беше подходяща за популяризирането на марки като Ford и Kia, припомнят от AdAge. Според анализатори от Webtrends обаче нивото на ефективност на рекламата е много ниско, около 0.051% са кликнали на отделните банери. По данни на EMarketer през изминалата 2010 г. социалната мрежа е продала реклама на стойност 1.86 млрд. долара.
Всичко зависи от ефективността на алгоритъма, в определянето на нуждата на потребителите от даден продукт и желанието му да го закупи. Според Дебра Ао Уилямсън: "Ако алгоритъмът не таргетира подходящо, потребителите ще попаднат на неподходящи реклами."