Размириците в Близкия изток засегнаха и въздушния трафик
Японската криза е другият негативен фактор |
Политическите вълнения в Близкия изток и Северна Африка са довели до спад на въздушния трафик през февруари спрямо януарските му равнища. Това сочат данните на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), цитирани от агенция "Ройтерс".
Международният пътнически трафик е отчел ръст от 6% на годишна база през миналия месец, което е спад спрямо и без това ревизираните 8.4% растеж през първия месец на годината. Това се дължи на отложените и отменени полети до размирния регион.
"Политическите вълнения в Близкия изток и Северна Африка през февруари доведоха до свиване на международния въздушен трафик от 1%. На тях се отдава и пониженото търсене от страна на пасажерите", коментира IATA.
Преносът на товари по въздуха - важен измерител на глобалната търговия, също е повлиян от събитията в арабските държави. Отразило му се е и затварянето на фабрики по време на китайската Нова година в началото на февруари.
Въздушният трафик на товари е нараснал с 2.3% на годишна база през февруари, след ръст от 8.7 на сто през първия месец на годината.
Повишаващите се цени на петрола вследствие от ситуацията в Близкия изток също задушават въздухоплаването.
IATA очаква негативната тенденция да се е запазила и през март. Основните фактори, които са довели до тази прогноза, са отново неспиращите размирици и земетресението, съпътствано с ядрена криза в Япония.
"Вълната на недоволство, стартирала в Египет и Тунис, залива други държави от региона и води до допълнителен спад в търсенето от страна на пасажерите", каза главният изпълнителен директор на IATA Джовани Бисиняни. "Трагедията от земетресението и последвалите събития определено ще допринесат за спада", допълва той.
В началото на март асоциацията намали прогнозата си за годишна печалба на авиокомпаниите през тази година от 9.1 млрд. долара на 8.6 млрд. долара. Превозвачите вече започнаха да прехвърлят част от допълнителните разходи за гориво на пътническите билети, като някои от тях дори предупредиха, че може да намалят своите капацитети.
Най-застраховани от риска за повишаване на цените на горивото са европейските компании. Те са покрили 60% от нуждите си за гориво за 2011 г., докато американските и азиатските имат съответно 34% и 30% покритие.
IATA представлява 240 авиокомпании, които имат 94% дял в международния въздушен трафик.