Брюксел: Имате големи амбиции, но рискувате да загубите още евросредства

България има големи амбиции, но рискува да загуби още евросредства заради ниската скорост на разплащанията. Това беше посланието на Карстен Расмусен, зам.-ръководител на отдел "България" в главна дирекция "Регионална политика" на Еврокомисията, на конференцията за стратегическата инфраструктура, организирана от в. "Капитал" и "Строителство Градът".
Расмусен похвали присъстващите министри на околната среда, на регионалното развитие и на икономиката - Нона Караджова, Росен Плевнелиев и Трайчо Трайков, че говорят с факти, а не с лозунги в предизборен период, и отчете, че работата му с българските институции е по-лека, отколкото преди. В същото време евроекспертът не спести критиките си и предупреди, че след като загубихме 80 млн. евро от жп проект по ИСПА, сега има опасност да губим още пари. България е под средното усвояване на евросредствата за инфраструктура в Европейския съюз, отбеляза Расмусен.
"Не сме сигурни, че можете да усвоите всички пари по оперативна програма "Околна среда", особено във водния сектор", каза Расмусен. България най-вероятно ще загуби средства, ще има и глоби, необходимо е ускоряване на работата, допълни той. Бюджетът на програмата е 1.8 млрд. евро, а разплатените средства до началото март са 7.2%.
Като най-голям риск Расмусен отчете невъзможността на общините да възлагат големи обществени поръчки. Той отбеляза, че във водния сектор има сключени около 30 договора, по които очаква да види развитие в следващите месеци, както и сключването на нови договори. В сектора на отпадъците има обаче само един договор.
За София ще има изпълнение на проекта за завода за отпадъците, като първо трябва да започне изграждането на сметището и инсталацията за компостиране на отпадъците, а през 2012 г. и строителството на завод за отпадъци. Във водния сектор са нужни генерални планове, яснота на процедурите по Закона за обществените поръчки и сигурност, че общините могат да търгуват големи обеми. Необходимо е и подобряване на координацията между министерствата на околната среда и на регионалното развитие, посочи Расмусен.
Направили сме всичко възможно, което зависи от нас, на ход сега са общините, коментира министърът на околната среда Нона Караджова. Тя потвърди, че строителството на завода за боклука може да започне най-рано през 2012 г., а в сектор отпадъци предстои сключването на нови три договора. До средата на 2012 г. ще бъдат договорени всички средства по оперативната програма, обеща Караджова.
Расмусен отчете напредъка на регионалното министерство по отношение на магистралите, но смята, че се бавим с разплащането на проектите. Необходимо е и подобряване на административния капацитет на пътната агенция, отбеляза още евроекспертът. "Това, което Расмусен не вижда и за това казва, че се бавим, е плащането от страна на ЕК към разплащателния фонд в министерство на финансите", каза министър Плевнелиев. По думите му това обаче не означава, че не се плаща на строителите на "Тракия", които вече са получили над 50 млн. лв.
Евроекспертът похвали строителството на софийското метро. Брюксел толкова харесал проекта, че разрешил финансирането на втората линия, а сега обмисля да финансира и допълнителното разширение към летището. За следващия програмен период 2014 - 2020 г. ЕС ще наблегне върху енергийната ефективност на жилищата, посочи Расмусен.
Разплащане на евросредствата за инфраструктура (в млн. лв., към 28 февруари 2011 г.) сектор бюджет платено Води - 511 - 238 Отпадъци - 717 - 9 Магистрали - 1935 - 60 Жп - 1134 - 23 Метро - 741 - 170 Източник: ИСУН |