Администрациите искат над 7.2 млн. лв. за електронни услуги
- По-малко от половината агенции и министерства са направили разчети |
Над 7.2 млн. лв. искат 20 държавни администрации, за да дигитализират най-търсените си услуги или да ги сертифицират за използване в единния портал на е-правителството egov.bg. Това показва докладът на министъра на транспорта Александър Цветков.
На практика обаче това са много малка част от над 270 администрации, които ще трябва тепърва да създават или да модифицират вече готови електронни услуги, за да могат те да работят с вече наличните, показва още докладът. Това за пореден път предизвика колебание в анализаторите относно бъдещето на проекта, който е сред най-мудно развиващите се в администрацията.
Докладът показва, че едва 128 административни структури са подали информация въпреки изричното нареждане на Министерския съвет в началото на септември миналата година. От тях само 20 са конкретизирали какви точно са услугите, колко ще струва изграждането и сертифицирането им, както и в какви срокове ще стане това.
Плановете на администрациите, сред които са Агенцията по заетостта, Главната инспекция по труда, Министерството на околната среда и водите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и др., са да дигитализират общо 110 услуги на обща стойност 7.27 млн. лв. Част от средствата ще дойдат по ОП "Конкурентоспособност", но останалите трябва да бъдат заделени от бюджета.
С най-дълъг срок за изпълнение са проектите на Агенциято по геодезия, картография и кадастър, която не е прецизирала какво точно ще направи, но е изчислила, че ще й струва 2.76 млн. лв. и ще й отнеме 20 месеца.
Дигитализирането на услугите на администрацията и сертифицирането им е необходимо за включването им в единния правителствен портал egov.bg. "Докладът и информацията в него засилват опасенията, че електронното управление да се осъществи скоро", коментира за "Дневник" Тодор Ялъмов от Центъра за изследване на демокрацията.
Според него е трудно "да се прецени на толкова общо ниво ефективността за исканите средства за изграждане и сертифициране на услуги, но със сигурност още сега може да се каже, че липсата на координация между различни ведомства ще доведе до харчене на повече пари, отколкото трябва". "Освен това и в момента е видно, че администрацията още не мисли за предоставянето на услугите от гледна точка на клиента, а от своя", добавя той.
В средата на март електронното управление мина официално към Съвета за административна реформа, чийто председател е вицепремиерът Симеон Дянков. Целта на хода е да се ускори развитието на проекта, за който според различни източници до момента са изхарчени над 300 млн. лв.
"Над 2/3 от предлаганите в момента услуги на egov.bg" са в началния си етап на развитие, коментира в интервю за "Дневник" зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Първан Русинов. По думите му това означава, че на сайта може да бъде намерено само тяхното описание. Реално електронните услуги са около 30, а проектът е стартирал през 2003 г.