Търговци опитват да задържат цените на дрехите въпреки скъпия памук

Търговци опитват да задържат цените на дрехите въпреки скъпия памук

Компанията не се влияе толкова от поскъпващите суровини, тъй като предлага голям асортимент от продукти
Пабло Исла, изпълнителен директор на "Индитекс"

150% е поскъпнал памукът от началото на годината

Свитото потребление и конкуренцията спират поскъпването
Рекордно високите цени на памука вече се отразяват негативно на печалбите на големи международни компании за облекла. Само за първите месеци на тази година памукът поскъпна със 150% до 1.9 долара за паунд (453.6 г).
Засега обаче производители и търговци както в Европа, така и в България се въздържат от увеличаване на цените на крайните продукти, въпреки че някои очакват това да се случи през втората половина на годината. Основната причина за задържането на цените е свитото и без това потребление и голямата конкуренция.
"Очакваме намаляване на печалбата, но няма да увеличаваме цените заради скъпия памук. Мисля, че никой няма да го направи видимо", смята Марин Кожухаров, управител и съсобственик на българската верига "Капаска".
Основната причина за задържането на цените е все още слабото потребление, което може да се свие още повече при евентуално поскъпване. "Генерално няма раздвижване на потреблението. По-скоро компаниите стават по-агресивни, активни и иновативни в търсенето на начини да привлекат клиентите", добави Кожухаров.
"Засега няма повишение на цените, но в тази кризисна все още ситуация никой не би си позволил да ги вдига", заяви и Невена Спасова, представител на "Дон Джил" за България. Според нея, за да оптимизират производството си и да се нагодят към новите цени, някои компании просто използват по-малко суровини там, където е възможно.
От испанската компания "Индитекс" (Inditex), която притежава марки като "Зара" (Zara) и "Бершка" (Bershka), също казаха за "Дневник", че не планират поскъпване. Според изпълнителния директор на фирмата Пабло Исла високите цени на памука няма да имат такова отражение върху компанията заради големия асортимент на продуктите.
Наскоро обаче от британската верига Next прогнозираха, че цените на облеклото ще поскъпнат с около 10%. Заради скъпия памук шведската компания Hennes & Mauritz (H&M) отчете 30% спад на печалбата си за първото тримесечие до 413 млн. доларa, въпреки че приходите й са се повишили с 9%, съобщи Financial Times. Все пак резултатът на H&M се дължи и на силната крона.
Голяма част от българските производители не са повлияни пряко от скъпите суровини, тъй като работят на ишлеме. При този модел на производството те получават поръчка от чужди компании, които им предоставят дизайна и всички материали за облеклата. Някои от фирмите, които обаче сами се снабдяват с платове и произвеждат и за българския пазар, и за износ, смятат, че цените ще се увеличат.
Те предупреждават, че освен памука поскъпват и изкуствените материи, тъй като се влияят от стойността на нефта. Очаква се това да се отрази на крайните цени през втората половина на годината, когато ще започнат да се продават новите колекции, направени с по-скъпите материали.
"Цените на материалите и на транспорта в последните месеци бележат ръст с около 20-25%. В последните години с около 30% се увеличиха и производствените разходи. Цените могат да бъдат задържани единствено чрез по-голямо потребление, но това не ми се вижда възможно в близките 5-8 години", каза Камен Обрешков, собственик на фирмата за облекла "Маркам".