На франчайзинг: От кучешка храна за вкъщи до дрехи втора употреба

На живо
Заседанието на Народното събрание

На франчайзинг: От кучешка храна за вкъщи до дрехи втора употреба

На франчайзинг: От кучешка храна за вкъщи до дрехи втора употреба
Associated Press
Ако можех да имам едно магазинче с две полички, бих продавал - познайте какво! Надежда, надежда за всички!...*А, ако имах две магазинчета или цяла верига, дали не бих могъл да отстъпвам правата си за нея и на други, които искат да правят бизнес, но по моите условия. Около 200 компании в България вече са се възползвали от идеята да създават вериги чрез метода на франчайзинг и броят им непрекъснато нараства, обясниха от франчайзинг.бг.
"Докато в началото на работата ни повечето от клиентите ни бяха международни компании с опит във франчайзинга, сега половината вече са български", каза пред "Дневник" Веселин Димитров от франчайзинг.бг. Фирмата се занимава с консултации на франчайзодатели, които искат да създадат вериги. "Погрешно е схващането, че това е бизнес само за големи хрателни вериги като "Макдоналдс" или Subway, при нас идват хора от всякакви фирми – от такива за борба с вредителите, през куриерски фирми и фризьорски салони", допълва Димитров.
Какво е франчайзинг?
В нормативната уредба договорът за франчайзинг не е изрично упоменат. Отношенията между фирмите се уреждат по общите правила на облигационното и търговско право. Компаниите в бранша се делят на два вида – франчайзодатели и франчайзополучатели. Франчайзодателите са тези, които представят своя опит и марка срещу някаква такса или периодично заплащане на франчайзополучателите. Дружествата, които отстъпват марките си имат право да контролират тези, на които ги дават и при неизпълнение да прекратяват договорът за франчайзинг.
Най-големият франчайзодател в България е "Еврофутбол" с над 700 обекта. "За да стане едно лице наш франчазополучател е необходимо да кандидатства и след направена проверка му отговаряме дали това е възможно. Следим за разстоянието между обектите си и тяхното местоположение", обясниха пред "Дневник" от "Еврофутбол".
 
"Цената за разработка на един проект за преотстъпване на марка и ноу-хау в България средно е около 8000 лв. За сравнение във Франция той варира около 80 хил. евро. Годишно обработваме около 12 проекта", каза още Димитров.
 
Защо да купувам чужд бизнес
 
Обикновено на франчайзинг се отстъпват бизнеси, които вече имат изградени марки. Брандовете трябва да са разпознаваеми и предпочитани от отделен кръг клиенти. "Българите имат една особеност - предпочитат сами да направят бизнеса си и да не се ръководят по чуждите правила. Контролът е най-тясното място при преотстъпване на бизнес", каза Василев.
 
Справка в регистъра на франчайзодателите показва, че там могат да бъдат открити всякакви компании. Те предлагат различни условия, за да преотстъпят марките си. Обикновено в мрежата се влиза с плащането на първоначална такса, месечни вноски, условие за допълнителни инвестиции и срочност на договора. Необходимите пари за старт на нов бизнес под чуждо име се движат между 5000 лв. и 100 хил. лева. Така например, за да откриете заведение от веригата "Дон Домат"  са необходими 100 хил. лева като първоначална такса, 0.4% от оборота се плащат всеки месец, а договорите са за по 10 години. Съществува и втора опция – при първоначална вноска от 30 хил. лева годишно се внасят по 0.7% от оборота. От дружеството франчайзодател гарантират, че възвръщаемостта на инвестицията е до две години.
 
На франчайзинг може да бъде отворен и магазин със стоки за възрастни. Условията, които предлага верига като Sex Well са първоначална такса от 1500 лв. до 2500 лв. в зависимост от броя жители в даден град. Месечните вноски са фиксирани суми, които се движат между 150 лв. и 300 лв., а първоначалната инвестиция в стоки достига до 10 хил. лева. "В търговията със стоки за възрастни оборотът на един магазин е от 5 000 лв. до 30 000 лв. месечно, а чистата печалба, в зависимост от вида на продадените стоки е от 30% до 50% от оборота", показва предложението на фирмата.
 
От модела на франчайзинг са се възползвали фирми и като "Офис Уан Суперстор", компаниите за недвижими имоти – "Адрес", "Форос" и други, а също и много куриери сред които "Еконт експрес", първата частна поща "Т-post" и други. Своят бизнес по този начин се опитват да наложат веригите за хранене "Хепи", "Събуей", бензиностанции "Ромпетрол" .
 
Условието – стоката е от нас
 
Обикновено при предоставянето на франчайзинг, компанията, която преотстъпва правата си иска задължително новите фирми да купуват само от нея продуктите си. Обяснението е, че така се поддържат едни й същи условия за всички обекти. Освен това обаче, дружеството франчайзодател си гарантира дистрибутори в даден град. Така например, компанията за доставка на храна за домашни любимци Hussе се опитва да си намери един представител в България. Условията са - първоначална инвестиция от 25 хил. евро, месечна такса 680 евро плюс 5% от месечния оборот, както и пари за оборудването на офис и купуването на служебен автомобил. Възвръщаемостта на инвестициите според представянето е от 12 до 15 месеца.
 
"Станете част от Първата национална ДДД компания и започнете да печелите веднага. Това е бизнес с много ниска първоначална инвестиция и висока норма на печалба – в някои случаи до 80%. Не е нужно да имате опит в борбата с вредителите – ние ще ви обучим и ще ви предоставим всичко необходимо", представят своя бизнес от "Инсекта България". Компанията дори има и добра новина за потенциалните си франчайзополучатели - всички обекти с обществено предназначение, са задължени от РИОКОЗ да ползват услугите на фирма за ДДД (Дезинфекция, Дезинсекция, Дератизация).
 
На франчайзинг може да отворите "Сладкарници Неделя" срещу 50 хил. лева, 7% от оборота и договор за пет години. Възможности за реализация са още магазини за дрехи втора употреба, автомивки, школи за изучаване на чужди езици и други. В част от франчайзинг пакетите са предвидени и разходите за реклама, които фирмите получатели плащат. При утвърдените марки това е включено в самия пакет и месечните такси.  Не трябва да се забравя обаче, че като всеки бизнес, франчайзингът също крие рискове. Избраното място може да се окаже неподходящо за обекта, а оборотите недостатъчни.
 
 
--------------
 
* - Откъс от стихотворението "Продавач на надежда" на Джани Родари