Югоизточна Азия - последното дихание на тютюневата индустрия

Строгите регулации и успехът на кампаниите против пушенето продължават да удрят приходите на тютюневите корпорации, пише в електронното си издание Economist. В най-големите развиващи се държави – Китай и Индия, правителствата ревностно защитават местните фирми от конкуренцията на западните производители на цигари.
Това ограничава пазара на Big Tobacco (сборен термин за най-големите американски тютюневи компании) и ги насочва към страни с потенциал за ръст и сравнително малко регулации. Затова Югоизточна Азия изглежда най-обещаваща за тях през следващото десетилетие, посочва Economist.
В този регион Индонезия (с население от 238 млн. души) и Филипините (96 млн. души) са златната кокошка. Индонезия, един от най-малко регулираните пазари в света, е сред няколкото азиатски държави, които не са ратифицирали договора на Световната здравна организация за контрол на тютюнопушенето.
Рекламата на цигари е широко разпространена, а едно на всеки четири деца на възраст 13-15 години пуши. Миналата година видео в YouTube на пристрастено към цигарите двегодишно дете от Индонезия предизвика незабавно възмущението на прозападни групи, лобиращи за здравословен живот.
Ръстът и продажбите на тютюн са донесли може би 10% от приходите на индонезийското правителство и са създали милиони работни места. Роджър Куорлис, президент на Международната асоциация на американските тютюнопроизводители, отбелязва, че една от главните цели на правителството е "хората да запазят работата си, дори ако са с ниско ниво на образование" като част от избягването на обществени безредици. И така, отбелязва Куорлис, енергичните мерки срещу тютюневата индустрия са силно недолюбвани в Индонезия.
Така големите западни фирми навлизат в страната. През 2005 г. Philip Morris International (PMI) купи индонезийската компания Sampoerna за 5 млрд. долара и сега държи 30% от пазара в азиатската държава. От компанията казват, че "оптимисти" за перспективите в региона.
През 2009 г. British American Tobacco (ВАТ) купи 85% дял в Bentoel за почти 500 млн. долара. И двете компании имат ръст в обема на продажбите си в Индонезия през миналата година – главно на т. нар. kretek clove цигари (това са цигари, направени от тютюн, зърна карамфил и различни аромати, забранени в САЩ от 2009 г.). Този вид ароматизирани тютюневи изделия заемат над 90% от пазара в Индонезия. Компания за пазарни проучвания от Джакарта, която не иска името й да бъде цитирано, разказва, че тютюневите гиганти са я наемали, за да установи кои личности имат най-голямо влияние в Индонезия чрез Facebook и Twitter и да се приближи до тях, предлагайки им стимули, за да рекламират техните марки цигари.
Също като в Индонезия във Филипините има ръст на пазара и слаба регулация. Миналата година PMI, най-големият инвеститор в страната, направи джойнт-венчър сътрудничество с Fortune Tobacco, който произвежда цигари за бедната и средната класа филипинци. В момента двете компании имат 90% от 1.7 млрд. пазар, което местните медии наричат "целувката на смъртта" за филипинците.
Производителите на цигари виждат потенциал за ръст в регионите с нисък дял на жени пушачки. В Югоизточна Азия по-малко от една на всеки десет жени пуши в сравнение с около 40-70% от мъжете. Това е много по-голяма разлика, отколкото в Африка и Латинска Америка, казва Викрам Патания от London School of Economics.
За сравнение - в Китай и Индонезия около 60% от мъжете са пушачи при едва около 4% от жените; във Филипините пушат близо 40% от мъжете и 8% от жените, в Индия съотношението е 27% на около 2%, докато в САЩ четвърт от мъжете са любители на цигарите при малко над 20% от жените.
Проучване от 2009 г., направено в седем държави от Югоизточноазиатския съюз за контрол на тютюнопушенето, сочи, че нивото на пушачи се е увеличило значително сред момичетата под 16-год. възраст във Филипините, Малайзия, Индонезия и Виетнам. В Индонезия и Филипините цигарите се продават в малки опаковки, подобни на опаковките на червило, които се опитват да спечелят потребителки с намека за блясък на козметика от високия клас.
Страните, борещи се с широко разпростираща се бедност и безработица, може да не са склонни да затегнат мерките срещу тютюневата индустрия, която дава толкова много приходи и толкова много работни места. Независимо от това обаче те макар и бавно започват да обръщат внимание на високите здравни разходи, свързани с пушенето, и болестите, причинявани от него.
В много части на света аргументът за борба с вредния навик е все по-актуалното и популярно разпространение на кампании срещу пушенето от хора, които са негови противници. Те обаче са много далеч и много слаби в Югоизточна Азия, където Big Tobacco все още имат много приятели.
Текстът е преведен без съкращения по оригиналната публикация в Economist.com