Съгласуване между ведомствата бави влизането в сила на новите такси за финансов надзор
Проектът за новите, по-високи такси за небанковия надзор продължава да се бави в Министерство на финансите, сигнализираха представители на пазара пред "Дневник". Новите тарифи за надзор бяха одобрени от комисията на 2 февруари и след това са изпратени до министерството, което трябва да ги внесе за гласуване от правителството.
Засега обаче има забавяне, като причината е по-бавното им съгласуване с всички заинтересувани, обясниха от финансовото министерство. Оттам така и не отговориха на въпроса дали това забавяне няма да създаде проблеми с бюджета на комисията и да се наложи извънредно финансиране.
По първоначален план правилникът с новите такси трябваше да бъде приет от Министерския съвет до края на март, тъй като това е крайният срок, в който участниците в застрахователния, капиталовия и осигурителния пазар плащат вноските си за надзор за тази година. Бюджетът на комисията беше одобрен именно с по-високи такси, които да донесат и повече приходи, отколкото миналата година.
С бюджета за тази година е заложено КФН да увеличи с около 4 млн. лв. разходите си, които да се компенсират от повишените тарифи за надзор. Заради това и субсидията от държавата остана без промяна – 5.36 млн. лв. От КФН отказаха да коментират дали забавянето ще се отрази на бюджета им и какво ще правят, ако се окаже, че приходите им са много ниски. От надзора посочиха само, че са приели окончателно проекта с новите такси, внесли са го в Министерство на финансите и придвижването му вече не зависи от тях.
Участници от капиталовия, осигурителния и застрахователния пазар разказаха пред "Дневник", че засега са платили по старата тарифа, но от комисията са им казали, че когато новата влезе в сила, ще искат доплащане. Така ако правилникът бъде приет от Министерския съвет и влезе в сила например от 1 май, участниците на небанковия пазар ще доплатят поскъпването за оставащите месеци от май до декември.
Запитаните представители на бранша не пожелаха да бъдат цитирани, но повечето от тях увериха, че няма да имат проблеми с доплащането и вече са предвидили пари за това. Някои застрахователни брокери обаче бяха недоволни от забавянето и от това, че не могат да планират кога точно и колко пари ще им трябват, ако се налага доплащане.
Правилникът с новите такси предизвика доста спорове на финансовия пазар, тъй като първоначално предвиждаше двойно увеличение. Промяна им беше аргументирана с инфлацията, натрупана от 2003 г. насам, откакто не е правена и сериозна промяна на тарифите. След несъгласие от страна на бранша обаче се стигна до компромисно решение увеличението да е средно с 50%.