Поводите за формални откази при смяна на пенсионен фонд ще бъдат намалени

Поводите за формални откази при смяна на пенсионен фонд ще бъдат намалени

Смяната на осигурително дружество вече трябва да стане по-лесна, твърдят от надзора
Смяната на осигурително дружество вече трябва да стане по-лесна, твърдят от надзора
Клиентите на пенсионните дружества ще получават повече информация, ако решат да сменят фонда си, а причините за формален отказ от промяна ще бъдат намалени. Това е записано в промените на наредбата за прехвърляне между фондовете, приети на последното заседание на Комисията за финансов надзор. Промените не са окончателни, тъй като засега са гласувани от надзора само на първо четене. Освен това таксата от 20 лв. за прехвърлянето вече няма да може да се удържа от сметката на осигурените във фонда, а ще трябва да се плаща отделно.
Досега таксата обикновено се удържаше от личните партиди, което обаче намалява парите, от които ще се изплаща пенсия. Стойността на сумата не е голяма, но пресметната с доходността за 20-30 години, тя е доста по-значителна, е аргументът, с който комисията от години иска да въведе отделното плащане.
Според информацията на КФН много често пенсионните дружества отказват прехвърляне с мотива, че има разминаване между имената или ЕГН на документите, подавани за смяна, и данните, които се пазят в дружеството. След промените в наредбата дружеството вече ще трябва да иска данните от Националната агенция за приходите. Ако има грешка в тях, клиентът ще може да поправи заявлението си.
Когато дружество откаже прехвърляне, то ще трябва да посочи и какви са мотивите му за това. Според надзора това ще повиши възможностите за защита на потребителите. Най-често разминавания в данните се получават от грешки заради служебното разпределяне на Националния осигурителен институт (НОИ), неправилно попълване от самия осигурен или промяна в името му, за която не е съобщил на пенсионната си компания.
Компаниите вече ще бъдат задължени и да дават на клиентите си писмена информация каква е цялата процедура по смяна на фонд. Тази информация ще се предоставя от дружеството, при което осигуреният иска да се прехвърли. То ще трябва и да му опише и какви са характеристиките на фонда, в който иска да се осигурява.
Осигурителните дружества вече няма да подават до надзора адресите на офисите си и данни за банковите си сметки, по които се плаща таксата за прехвърляне. Това вече ще се публикува на интернет страниците им, за да бъде по-достъпно за клиентите и да се намали тежестта за административна издръжка на дружествата.
Заявленията за промяна на участие вече няма да се пращат до НАП писмено, а само електронно. Освен това молбата за прехвърляне в нов фонд ще може да се оттегля, ако осигуреният размисли и се откаже.