Брюксел искал да помага за приватизацията на товарните превози на БДЖ
Подразделението за товарни превози на холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) може още догодина да бъде обявено за приватизация, а за осъществяването на сделката да помогне Европейската комисия.
Това стана ясно от изказване на председателя на съвета на директорите на държавния превозвач Владимир Владимиров пред комисията по транспорт към парламента. Владимиров представи пред депутатите плана за преструктуриране на компанията, който действа от миналата година.
"Европейската комисия пое ангажимент да подпомогне финансово приватизирането на "БДЖ-Товарни превози", като даде средства за консултант по сделката", каза председателят на съвета на директорите. По-късно на въпрос дали дружеството може да бъде включено в плана за приватизация догодина отговори, че това е възможно.
Според Владимиров "Товарни превози" може да бъдат обявени за продажба, когато не реализират загуба и има проявен интерес от потенциален купувач. Той очаква още тази година дружеството вече да не е на загуба, но засега интерес към него нямало.
Владимиров каза пред депутатите, че ръководството на БДЖ получило уверение от Брюксел, че може да получи 100-200 млн. евро за нови локомотиви и вагони през следващия програмен период от 2014 до 2020 г. Условието било дружеството да се преструктурира. Преди две седмици представителят на дирекция "Регионално развитие" Карстен Расмусен каза, че българският превозвач е най-изостаналият в Европа и няма смисъл в него да се инвестират европейски средства, докато не се реформира.
Вчера Цветков обясни думите на Расмусен като подкрепа за плана за преструктуриране на дружеството и добави, че превозвачът може да купи нови влакове само с предоставянето на "свежи европейски и безвъзмездни средства". Това обаче няма да стане преди 2014 г. Дотогава БДЖ ще разчита на парите, които получава от държавния бюджет, за да инвестира в пътническите превози.
За тази година компанията ще получи 20 млн. лв., които ще отидат за плащане по договор за доставка на 30 нови спални вагона. През 2012 и 2013 г. се надява да вземе по 50 млн. лв. от бюджета.
В отговор на въпрос на депутатите Владимиров обясни, че все още не е ясно дали и кои жп линии ще бъдат закрити. "Има обаче линии, по които се возят 20-30 души на ден. Може по тях да се пуснат автобуси, на които да се сложи логото на превозвача, и да се запази усещането на хората, че пътуват с БДЖ", добави той.