Ираван Хира, управляващ директор за България: България стана един от стратегическите центрове на "Хюлет-Пакард"

Ираван Хира, управляващ директор за България: България стана един от стратегическите центрове на "Хюлет-Пакард"

Ираван Хира, управляващ директор за България
Ираван Хира, управляващ директор за България
"Хюлет-Пакард" е най-голямата ИТ компания в България, за която работят над 4 хил. служители. София е избрана и за една от шестте ключови локации за развитието на технологичния гигант, в която освен поддръжка на продуктите й ще се разработват и услуги с добавена стойност и ще се управляват човешките й ресурси за Европа, Близкия изток и Африка. С управляващия директор за България Ираван Хира разговаряме за състоянието и плановете на компанията.
- Центърът ни в София не е нискобюджетен

- България вече е хъб човешките ресурси на "Хюлет-Пакард" в Европа, Близкия изток и Африка

- Страната може да се превърне във водеща дестинация за центрове за съхранение на данни.
Г-н Хира, как се развива центърът за поддръжка "Глобал деливъри център", който открихте в София през 2007 г.?
- Развива се доста бурно през последните години. Самата държава, и по-специално нашият център, успя да се наложи като място, в което се доставят качествени услуги с много приемливи срокове и параметри. Затова преди 6 месеца България беше избрана за един от стратегическите центрове на глобално ниво.
Другите са в Далечния изток и Латинска Америка. Освен с традиционните доскоро услуги, свързани с поддръжката на нашите продукти и клиенти, се добавиха аутсорсване на ИТ (ITO, бел. авт.) и бизнес процеси (BPO, бел. авт.).
Означава ли това, че България ще бъде една от ключовите дестинации за тези услуги?
- Точно така. На практика всичко това ще се изпълнява от нашия "Глобал деливъри център", който израства допълнително, т.е. към него се изнасят все повече и по-нови по характер проекти. Мога да дам пример с избора на центъра в София за управление на човешките ресурси на "Хюлет-Пакард", заради което сме в процес на изграждане на екип.
Вече сме назначили десетки служители, които в момента се обучават на всички дейности, свързани с човешките ресурси на компанията ни. Ние сме организация, която има над 300 хил. служители в цял свят. Децентрализираният подход, в който всяка локация си има собствен отдел за човешки ресурси в днешния свят на комуникации и технологии, е безсмислен. Затова решихме да концентрираме екипа на едно място, за да може да изградим солидно ноу-хау и експертиза и тези дейности да се извършват дистанционно.
От София ще се управлява развитието на човешките ни ресурси за Европа, Близкия изток и Африка. Друго ново за нашата страна от няколко месеца е ориентацията ни към софтуерни продукти, тоест ние вече не само поддържаме софтуерни продукти на HP, но и се занимаваме с управление на комплексни задачи, които налагат внедряване на софтуерни решения и управлението им впоследствие. Засега все не създаваме софтуер в България, но не изключваме такава възможност в бъдеще.
Всички тези назначения свързани ли са с 2 хил. души, които обявихте, че планирате да наемете в края на миналата година?
- Те влизат в тази бройка и са част от експанзията ни, обявена в края на миналата година. Плановете ни са общият брой служители на "Глобал деливъри център" да надмине 5 хил. души. Но на този етап не планираме да инвестираме в нова сграда и ще използваме максимално ресурсите, които имаме в момента в "Бизнес център Камбаните" и "Бизнес парк София".
Освен HR и софтуерни услуги как ще се развива компанията?
- Центърът ни е разделен на три основни направления. Едното от тях, разбира се, е свързано с поддръжката на продуктите ни. В ИТ аутсорсинг отдела се изнасят вътрешни дейности на водещи мултинационални компании.
Третата дейност на центъра е свързана с аутсорсинг на бизнес процеси - в нея са съсредоточени софтуерът, човешките ресурси и т.н. На практика ресурсите ни като хора тук са разделени поравно между тези три направления. В зависимост от нуждите на компанията ни, разбира се, тази пропорция може и да се променя, но в момента съотношението е такова.
Има ли планове подразделението на "Глобал деливъри център", свързано с поддръжка, да се премести в друга държава, а в България да се разработват услуги с добавена стойност?
- Засега нямаме такива планове, защото сме доволни от работата му тук. Искаме дори обратното - да инвестираме в допълнителни възможности и да увеличаваме все повече функциите му. С други думи, целта ни е да разширим обхвата на центъра и инвестицията си в България.
Наскоро новият изпълнителен директор на "Хюлет-Пакард" Лео Апотекер представи плановете си за промяна на компанията. Как ще се отразят те в България?
- Мога да кажа, че "Хюлет-Пакард" вече не е просто хардуерна компания. Информационните технологии се превърнаха от инструменти за производителност в инструменти за свързаност и сътрудничество. Оказа се, че без информационни технологии не може да мине нито професионалният ни, нито личният ни живот. Точно поради тази причина компаниите от този сектор се променят значително.
Тенденциите, особено в нашата компания, са свързани с пренасочване на усилията ни към създаването на "душа" на технологиите чрез услугите, които предоставяме. Не случайно, ако говорим за разширяване на инвестицията на HP в България, те не са свързани с разширяване в посока производство на хардуер, а на услуги за нашите клиенти. Искаме да консолидираме своето хоу-хау, а България е едно местата за това.
Защо България?
- Макар и да звучи шаблонно - заради младите хора и талантите им. Младите хора в България търсят поводи за развитие и изява, което е добре дошло за компании като нашата. Независимо на какво ниво са специалистите ни, те проявяват голямо желание и хъс да се развиват. Друга причина, поради която България е привлекателна за HP, е и географската близост до клиентите, които обслужват центъра ни тук.
По-ниската цена на труда също има значение, но не тя е решаващият фактор. Центърът ни не е нискобюджетен. Ако тръснехме такъв ефект, държави като Индия, Китай и другите от Далечния изток са доста по-привлекателни в това отношение. Ако трябва да дефинирам каква точно е разликата между центъра ни в България и останалите 5, тя би била свързана с добавените услуги, тоест всеки един служител тук трябва да добави нещо от себе си и да прояви творчество. На практика тук идват задачи, за които още няма готово решение и то се търси в София.
Имате ли планове да отворите и центрове за съхранение на данни и да предоставяте услуги в "облака", като "той да е в България?
- Стратегията ни е свързана с предлагането на интернет услуги или т.нар. услуги в "облака". Ще засилим развойната си дейност, за да можем да сме в състояние да предлагаме иновативни решения. Няма да спрем само дотам - ние самите ще предоставяме услуги в "облака", за да може клиентите ни, които не се интересуват от изграждане на собствени инфраструктури, да се възползват от нашето предложение.
Точно в тази област предполагам, че държави, които имат стратегическо мислене и виждат в себе си възможността, могат да спечелят от това. Смятам, че България има доста добри предпоставки за това. Страната може да извлече сериозна полза и да се превърнем във водещи в тази тенденция. Трябва да се възползваме от това.
Имате няколко програми с различни университети в България. Планирате ли да ги увеличите?
- Работим с различни висши учебни заведения в продължение на 5 години и продължаваме тази работа. Искаме да им помагаме да създават кадри, които не е задължително да дойдат на работа при нас след завършването си.
Определено партньорството ни с висшите учебни заведения и с част от средните е доста успешно и ние ще продължим да работим в тази посока, а не само в посока предоставяне на техника и помощ от чисто материална гледна точка, а и с предоставяне на знания и учебни програми.
HP започва дейността си в България през 1997 г. Къде бихте искали тя да бъде на своя 15 юбилей след 2 години?
- Не искаме да бъдем наблюдатели на промените, а ние да ги предизвикваме тези промени. Точно в тази посока ще водим "Хюлет-Пакард" като компания, която прокарва новите технологии тенденции и прокарва най-доброто ноу-хау, за да го предоставя тук. Макар и новите технологии, за които говорим, да изглеждат футуристично, тези неща ще се случат съвсем скоро, а някои от тях вече се случват.
Преди 10 години говорихме за най-новите си продукти, сега говорим за нови бизнес практики. Това, което ми се иска, е самата България да вземе водеща роля в този процес. Имаме младите хора, имаме стратегическо позициониране, пред нас е бъдещето и трябва максимално да се възползваме от това.