Телефони, но не точно

Телефони, но не точно

Телефони, но не точно
Големият проблем за всички компании е цената на съдържанието

Засега Apple води убедително в мултимедийната надпревара със своя iTunes

33% от всички телефони, продадени за трите месеца до края на февруари, са с Android
Само хардуерът не е достатъчен, а вече и софтуерът не стига. Тази тенденция показват най-новите предложения на производителите на мобилни телефони, които търсят начини да се отличат от конкурентите си.
Борбата между тях ще става все по-жестока най-вече заради ограничаването на софтуерните платформи, на които могат да разчитат водещите компании, а именно - Android на Google и Windows Phone 7 на Microsoft, които са използвани от най-големите компании на пазара - Samsung, HTC, LG и Sony Ericsoon.
И докато Google и основният й конкурент Apple се борят за надмощие при приложенията, производителите на телефони се ориентират към нов фронт - допълнителните услуги, които ще трябва да карат потребителите да избират една марка пред друга.
Достатъчно доказателство за тази теза са най-новите продукти, които маркетират компании като HTC и Sony Ericsson. Преди седмица японско-шведският конгломерат пусна в продажба в Европа първия си нишов телефон за геймъри Xperia Play, а в началото на тази седмица тайванската компания представи първото си устройства, разчитащо на двуядрен процесор - Sensation.
Не хардуерът обаче беше в основата на презентацията на компанията в Лондон, а допълнителните услуги като гледане на филми онлайн. LG също се опитва да се диверсифицира от конкурентите си със своя Optimus 3D, който е първият смартфон, показващ 3D картина без нужда от допълнителни очила.
Производителите на мобилни телефони ще се опитват да се отличават помежду си по различни начини. От една страна, е именно стратегията на HTC - компанията разчита на изкупувания или инвестиции в различни компании, за да обогати съдържанието на телефоните си и да добави стойност към тях.
От друга страна, са Sony Ericsson, които разчитат на силните си позиции в определени ниши от пазара на потребителска електроника - например игрите, които да наложат и при мобилните си телефони. А от трета страна, са производителите на софтуер като Microsoft, които също предлагат допълнителни услуги директно с операционните си системи.
Кокошката или яйцето
"Твърде многото приложения, които предлагат производителите на мобилни операционни системи, объркват потребителите", коментират пред "Дневник" анализаторите от щатската Pyramid Research. На подобно мнение са и производителите на смартфони, които вече сами опитват да намерят свои средства за диверсификация на продуктите си. И не на последно място - анализаторите твърдят, че потребителите на различните мобилни платформи търсят приблизително еднакви приложения.
"Четири от петте най-сваляни приложения за iOS на Apple, Android на Google и BlackBerry на Research In Motion са на практика еднакви", показват данните от проучване на Nielsen, проведено в средата на миналата година.
Допълнително масло в огъня на търсенето на средство за отличаване е и доминацията на Android, която вече държи над 33% от пазара на смартфони по данни на comScore. Според Gartner през тази година над половината смартфони, продадени по света, ще бъдат с операционната система на Google, която за разлика от основния си конкурент - iOS - е отворена и с нея могат да работят и работят всички най-големи производители. И те започнаха да търсят своите средства за отличаване.
Така се появи и видеоуслугата на HTC Watch, която засега е достъпна само на таблета на компанията Flyer и смартфона Sensation, а и двата продукта ще се появят в продажба през второто тримесечие на годината. Тази услуга е резултат от изкупуването на компанията Saffron Digital от страна на тайванците в сделка за 48.6 млн. долара през февруари.
HTC направи и още една ключова инвестиция от 40 млн. долара в компанията, предлагаща гейминг в облака OnLive, което кара анализаторите да очакват и гейминг телефон от петия най-голям производител в света. Засега обаче услугата на OnLive е достъпна само на таблета на HTC. "Най-важно за нас е цялостното изживяване на потребителите, което наричаме HTC Sence.
Всичките ни Android телефони идват със Sence, което ги превръща в много по-лесни за използване, те са по-интуитивни и съответно по-харесвани от потребителите", коментира пред "Дневник" Флориан Сайхе, вицепрезидент на HTC за Европа.
Sony Ericsson също е сред пионерите в това рали със своя телефон Xperia Play, чийто дизайн наподобява джойстик за добре познатата гейминг конзола на японската компания PlayStation. За момента на него са достъпни над 40 заглавия от гейминг каталога на компанията, но скоро техният брой ще се увеличи. А Sony Ericsson не щади и средства, за да налага тази своя нова продуктова категория, показана буквално преди малко повече месец.
И Microsoft не спи
Освен производителите на хардуер, които искат да заличат имиджа на телефоните си, които са все по-еднакви, и авторите на софтуера, с който работят устройствата, също не почиват на стари лаври. И се опитват да се диверсифицират от конкурентите си. Google например направи първите стъпки в унифицирането на платформата си Android, която заради отвореността си стана популярна.
Но и твърде различна на различните устройства, които работят с тази мобилна операционна система. За това и компанията ще се опита да унифицира визията и функционалността на платформата, за да не обърква и без това обърканите си потребители.
Google изкупи и компанията PushLife, която предоставя услуга за синхронизиране на музиката на потребителите на различни платформи с наличното в техния iTunes акаунт. И най-вероятно скоро тя ще е неразделна част от платформата на лидера в онлайн търсенето.
Именно iTunes на Apple дава едни гърди напред на компанията, която засега единствена предлага на потребителите си да управляват централизирано цялата си мултимедия, както и да купуват филми и музика директно през телефоните си. И после да я синхронизират с други устройства като компютри и mp3 плеъри.
Microsoft също се опитва да интегрира вече наличното в мобилната си платформа. Компанията интегрира своята гейминг платформа Xbox Live в смартфоните, които разчитат на Windows Phone 7, а скоро се очаква и добавянето на SkyDrive - услуга за онлайн съхранение на информация.
Най-големият проблем за всички компании обаче остава запазването на ексклузивността на всички предлагани услуги. И разходите. Доставчиците на съдържание не искат да се ограничават само с един производител на хардуер, тъй като по този начин ще отрежат сами част от приходите си. Пример: Sony Ericsson представи първия си PlayStation телефон, но същевременно отвори видеоигрите си за всички Android телефони през януари.
HTC коментира, че Saffron Digital ще продължи да продава съдържание на клиентите си, сред които са Nokia, Motorola и Samsung Electronics. Разликата е, че потребителите на смартфоните на тайванската комапния разполагат с малко по-богата функционалност - например могат да започнат да гледат избрания филм още докато той се сваля. Което изправя производителите на смартфони пред нови и нови предизвикателства.
HTC Sensation
Първият смартфон на HTC с двуядрен процесор трябва да се появи на пазара през настоящото тримесечие на годината. От компанията залагат много на подобренията, които собственоръчно са направили в Android и са обединили в собствената си разработка Sence.
Сред водещите опорни точки по време на презентацията на устройството в Лондон беше подобреният му дизайн, който включва алуминиев корпус и 4.3-инчови qHD дисплей с резолюция 960х540 пиксела, предоставящ с "35% повече пиксели от обикновен екран и съотношение 16:9", обявиха от компанията. Към хардуера е добавен и 1.2-гигахерцов двуядрен процесор Qualcomm Snapdragon.
Мултимедийното изживяване на устройството се подпомага от 8-мегапикселовата камера, която е с подобрена скорост на затвора с цел по-бързо снимане и може да записва и 1080p HD видео със скорост 30 кадъра в секунда.
Водещото в телефона обаче е добавянето на услугата HTC Watch, която интегрира закупената от Saffron Digital възможност за директно гледане на филми, без да е необходимо те да се свалят на телефона. Това е и първият смартфон на компанията с тази опция след таблета Flyer. Засега няма дори и ориентировъчна цена за него.
Sony Ericsson Xperia Play
Познат повече като PlayStation телефона на Sony Ericsson, устройството залага на геймърите като потенциални потребители. Смартфонът тип слайдър е оборудван с джойстик, подобен на този за конзолата PlayStation на Sony, което според компанията "подобрява преживяването на потребителите при игра на устройството и не пречи на гейминга".
Смартфонът беше представен по време на изложението Mobile World Congress в Барселона през февруари, а от малко повече от седмица вече се продава в Европа заедно с над 60 игри, пригодени за устройството, сред които Need for Speed, Galaxy on Fire 2 и т.н. Устройството е оборудвано още с 1-гигахерцов Scorpion процесор на Qualcomm, дисплеят му е с резолция 480 x 854 пиксела и диагонал 4 инча, а мултимедията се допълва от 5-мегапикселова камера с LED светкавица и автофокус.