Животозастраховането отчете реален ръст от 3.6% през 2010 г.

Пазарът на автомобилни и имуществени застраховки в България продължава да се свива, докато този по животозастраховане бележи лек ръст. Това показва статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН) за миналата година.
Данните за всяка отделна компания потвърждават това, което от бранша обясниха още при обявяването на общите резултати за сектора – изкуствено ниските цени на "Гражданска отговорност", борбата за пазарен дял и набавяне на бърза ликвидност са основните причини за отрицателния резултат. Застрахователите, които предлагат най-масовите полици, излизат с обща загуба от 16.4 млн. лв. към края на декември при 26.7 млн. лв. печалба година по-рано.
Положението при животозастраховането е по-добро - там по данни на КФН има ръст на премиите с 10.5%. Реалният обаче е много по-малък, защото в началото на годината статистиката беше изкривена, след като стана ясно, че "Синдикална ВЗК" е отчитала преди това премиите си погрешно. Без резултатите на тази компания животозастраховането отново отчита ръст от 3.6%, което представителите в сектора поясняват с по-активната политика по продажби.
Тенденцията в общото застраховане
Румен Георгиев, изпълнителен директор на "Армеец", коментира, че текущата загуба на сектора се дължи на няколко фактора – свиване на пазара като цяло, от което намаляват приходите, както и ниските цени на някои застраховки – основно "Гражданска отговорност".
Справката показва, че много от компаниите, които са най-зависими от задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност", излизат на загуба. Трите компании с най-голяма загуба са "Булстрад", "Български имоти" (и двете са част от "Виена иншурънс груп") и "Лев инс".
Делът на "Гражданска отговорност" в портфейла на "Лев инс" е над 75%, което означава, че дружеството разчита за голяма част от премиите си точно на тази полица. Над 70% е делът на задължителната застраховка в портфейла на "Български имоти", а при "Булстрад" тя заема почти една трета от всички събрани премии. Има и компании, които въпреки големия дял на "Гражданска отговорност" са приключили годината с печалба. Такива са ДЗИ, "Бул инс", ХДИ и "Общинска застрахователна компания".
"От години говорим, че цените в автомобилното застраховане са ниски. Преди време ни обвиниха, че едва ли не се картелираме, когато искаме да ги вдигнем, и сега виждаме резултатите. Тази ситуация не може да продължава дълго", каза Коста Чолаков, изпълнителен директор на "Интерамерикан". Въпреки това според него лошият резултат все още не носи сериозен риск за клиентите на компаниите.
"Трябва да се гледа капиталовата адекватност за всяко дружество – ако то има достатъчно капитал, риск няма", поясни Чолаков. Според него това, че голяма част от компаниите на българския пазар са собственост на големи чуждестранни групи, е гаранция за плащанията към клиентите. "Разбира се, това не означава, че трупането на загуби може да продължи, от това акционерите не са доволни", допълни той.
Във връзка с това компанията с най-голям пазарен дял - "Булстрад", обяви, че ще направи увеличение на капитала тази пролет и ще набере до 30 мл. лв. от акционерите си.
Ръстът на загубата в сектора идва на фона на общо свиване на пазара – с над 5% на премиите в общото застраховане, в което влизат автомобилните и имуществените полици. Премиите за миналата година са 1.38 млрд. лв., като все още над 70% от тях са по задължителната "Гражданска отговорност" и "Автокаско".
В същото време резервите, от които компаниите изплащат обезщетения, са се повишили с над 8% за една година. Слаб ръст има при изплатените обезщетения – само с 1.6%. Георгиев го отдава до голяма степен на кризата – тъй като хората използват колите си по-рядко, има и по-малко пътни инциденти, включително и в чужбина.
Животозастраховането леко расте
Ако задължителната застраховка носи загуби, то поне в животозастраховането компаниите отчитат освен лек реален ръст на премиите и увеличение на печалбата от застрахователна дейност с близо една четвърт до 15 млн. лв. Много компании увеличават и събраните премии доста над средното за пазара.
"Причината за ръста на премиите при нас е активната ни политика в продажбите. Тя ни е донесла повече нов бизнес, отколкото сме изгубили от откупи през миналата година", коментира Светла Несторова, изпълнителен директор на "Булстрад Живот". Тя посочи, че поради повишаването на безработицата и намаляването на доходите много хора изпитват затруднения да поддържат полиците. "Ако мога да кажа условно, че има интерес към нещо, това са класическите продукти с различни нива на защита", допълни Несторова.
Последните месеци някои застрахователи увеличиха бизнеса си и благодарение на нови животозастрахователни полици, сключени чрез свързаните с тях търговски банки, като част от продуктите на самите банки.
Разместването на пазара
Последната година донесе и разместване на пазарните дялове. Най-много от позициите си е отстъпила"Лев инс", която се контролира от Алексей Петров. Преди повече от година офиси на компанията бяха претърсени и запечатани при операция "Октопод", а документи и сървъри бяха иззети. Единствените две компании, чийто пазарен дял е нараснал с над процент през миналата година, пък са "Армеец" (в групата на "Химимпорт") и "Бул инс", която в бранша се свързва с братята Маргини.