Автобусните превозвачи отново искат субсидии за по-евтините билети

Автобусните превозвачи отново искат субсидии за по-евтините билети

Автобусните превозвачи отново искат субсидии за по-евтините билети
Според бранша компенсации реално не се изплащат
Автобусните превозвачи настояват да получат компенсации от държавата за по-ниските цени на билетите за деца, ученици, студенти, пенсионери, инвалиди и др. Ако до 31 май искането им не бъде изпълнено, от бранша са готови за протестни действия. Това заявиха във вторник от Националното сдружение на автобусните превозвачи, съобщи БТА.
В писмо до премиера, министъра на финансите и министъра на транспорта от сдружението настояват да бъде изготвена нова съвместна наредба от транспортното и финансовото министерство, която да регламентира компенсирането на автобусните превозвачи, за намаленията им за определени групи пътници.
Две наредби на Министерството на финансите регламентират разпределянето на компенсациите и субсидиите, но реално те не се изплащат, въпреки че исканията за компенсации са от септември 2009 г., посочи Геори Тричков - председател на сдружението на превозвачите.
Намаленията за деца, ученици, студенти, пенсионери и инвалиди, както и задължението превозвачите да предоставят безплатни пътувания на военноинвалиди, служители на МВР и МТС са част от причините за фалита на 800 автобусни компании, отбелязаха от сдружението. Останалите причини за фалитите според бранша са многократното повишаване на цената на горивата и невъзможността на фирмите да изплащат лизингите за автобусите си.
В момента чрез държавния бюджет се компенсира издаването на преференциални карти за пътуване от БДЖ. Столичната община пък отделя около 100 млн. лв. от бюджета си за доплащане на по-евтините карти в градския транспорт, като средствата са както за общинските оператори, така и за частните. Превози по междуградските линии обаче не се компенсират основно заради липса на средства, а и много превозвачи не предлагат намаления.
Ивайло Константинов, член на УС на сдружението и собственик на "Юнион Ивкони", изчисли, че ако един автобус има 40 места, само седем пътници плащат реалната цена на билета, а останалите 33-ма се возят с намаление. Той припомни данни от 2009 г., според които годишният пробег на автобусите, които се движат в страната, без случайните и специализираните превози, е 1.3 млрд. км.
Годишният оборот на превозвачите е 2 млрд. лева, от които по данни на НАП са декларирани едва 900 млн. Според бранша прeвозвачите нямат интерес да показват реалните си печалби, а се налага да ги крият, което според тях трябва да се промени.