Разсроченото плащане на "Гражданска отговорност" ще отпадне

Разсроченото плащане на "Гражданска отговорност" ще отпадне

Малко над 73% от регистрираните в страната коли имат "Гражданска" при изискване от поне 90%.
Малко над 73% от регистрираните в страната коли имат "Гражданска" при изискване от поне 90%.
Разсроченото плащане на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" от собствениците на автомобили ще отпадне и сумата ще се внася наведнъж. Това предвиждат част от промените в Кодекса за застраховане, приети от Комисията за финансов надзор и публикувани днес.
Предстои те да бъдат одобрени от Министерството на финансите и парламента. Причината за промяната според регулатора са злоупотребите, които шофьорите правят с полицата, като често  заплащат само първата вноска.
"По този начин застрахованият разполага с полица, която представя на полицията при проверка и си спестява глоба или спирането на автомобила от движение. На практика тази полица не осигурява покритие на отговорностите за причинени вреди и при пътнотранспортно произшествие застрахователното обезщетение се поема от Гаранционния фонд, чиито средства се формират от вноските на добросъвестните застраховани лица", коментираха от КФН.
Освен това "Гражданската" ще влиза в сила от деня и часа, в който е направена. "Така ще се предотврати лошата практика на антидатиране на полицата. При констатация на липса на застраховка от КАТ водачът твърди, че е забравил полицата си вкъщи, за да избегне глобата от 400 лева, и още същия ден сключва полица, която по сега действащото законодателство е валидна от датата на сключването, но не е фиксиран часът", коментират от регулатора. 
Тези промени ще позволят да се увеличи и следи по-добре покритието на ГО. Според изискванията на Европейската комисия то трябва да е поне 90% от всички автомобили. В България това се поддържаше за година и половина около влизането на страната в ЕС през 2007 г., а след това рязко започна да пада, като в момента е малко над 70%.
"Към средата на април у нас покритието е малко над 73%", каза  изпълнителният директор Гаранционния фонд Борислав Михайлов, като допълни, че има увеличение последните седмици по няколко причини. Първата е изпратените от фонда близо 400 хил. писма до лица без застраховка, а втората по-масовите проверки на МВР и затоплянето на времето, която е изкарало повече хора на пътя.
Отпадането на разсроченото плащане обаче според някои застрахователи може да има точно обратния ефект, а именно да свие покритието. Според тях шофьорите, които досега са правили по една вноска, може съвсем да спрат да правят "Гражданска". Това ще ощети още Гаранционния фонд, тъй като, ако въпросното лице направи произшествие, обикновено застрахователят е прекратил полицата заради невнесената вноска.
"По принцип клиентът винаги е прав", коментира главният изпълнителен директор на ДЗИ Недялко Чандъров. Той приветства идеята на КФН да увеличи защитата на потребителите на застрахователни услуги, тъй като с отпадането на разсроченото плащане застрахователите ще получават накуп премиите си и така няма да се наложи да прекратяват дадена полица, ако има събитие по нея, но някоя от дължимите вноски не е платена.
Същевременно обаче Чандъров предупреди, че по този начин някои хора, които ползват сезонно автомобилите си, могат просто да не си направят задължителната застраховка, което да свие покритието й. Той не коментира за какъв обем коли може да става въпрос, но уточни, че например в ДЗИ 40% от застраховките са сключени с разсрочено плащане.
Още промени по автополицата
В кодекса се предвижда и промяна в тавана на възможното обезщетение по "Гражданска отговорност" за неимуществени щети. Той става 5 мнл. лв. за едно пътнотранспортно произшествие.
Допълнително по казуса "Гражданска отговорност" комисията е създала и уредба, с която ефективно да започне да действа информационната система за издаване на полици, която да даде възможност да стартира и системата "Бонус-малус", според която шофьор с повече произшествия ще плаща по скъпа полица, а този с по-малко - по-евтина.
Промените предвиждат финансовият надзор да публикува и тарифите на застрахователите по "Гражданска отговорност", с което потребителите ще имат едно място, на което да видят и сравнят различните цени на полицата.
Други промени
КФН предлага да се въведе краен срок от 55 дни за завеждането на претенции. Така според финансовия надзор ще се прекратят "възникналите порочни практики за необосновано удължаване на сроковете за определяне и изплащане на обезщетения".
Въвежда се и изискване при смърт на кредитополучател банката, в чиято полза има сключена групова застраховка "Живот", да се обърне първо към застрахователя за изпълнение на задълженията по кредита и едва когато получи мотивиран отказ от него, да се обърне към наследниците на длъжника.
Както се предвиждаше и по-рано, ще се увеличат и изискванията към застрахователните брокери, които работят директно с клиентите. Според промените в кодекса брокерите ще трябва да заделят свои средства като резерв за застраховките, които правят - 4% от застрахователната премия, но не по-малко от 35 хил. лв.
Отделно ще се забрани практиката клиентите да бъдат задължавани да ползват определен посредник. Освен това служителите на застрахователните брокери ще преминават задължително обучение с провеждане на изпити и представяне на резултати пред КФН.
Основните изменения

- Пада разсроченото плащане на "Гражданска отговорност"
- Задължителната полица ще влиза в сила от деня и часа на сключване
- Таванът на обезщетението за неимуществени щети става 5 млн. лв. за събитие
- До 55 дни ще е срокът за застрахователни претенции
- Брокерите ще заделят собствен ресурс като резерв и ще обучават служителите си.