БДЖ наема 40 вагона за превоз на камиони
Услугата се очаква да се предлага от лятото |
Холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) ще наеме 40 вагона, с които да превозва камиони. Така най-накрая компанията ще може да предлага комбинирани превози - намерение, което от транспортното министерство лансират от началото на работата на екипа на министър Александър Цветков.
Такава идея лансира през 2004 г. тогавашният транспортен министър Николай Василев - част от транзитно преминаващите тирове през България да се превозват с влакове за постигане на конкурентни цени между превозвачите.
Досега пречка пред този превоз беше липсата на терминали за извършването на услугата, но съоръжението в Драгоман беше завършено в началото на годината. Оказва се обаче, че БДЖ не разполага и с вагони за целта. Затова от превозвача обявиха обществена поръчка за наем на платформите. Договор обаче може да бъде сключен най-рано през юни, тъй като набирането на офертите ще продължи до края на май.
Комбинираните превози са насочени основно към превозвачи, които минават транзитно през България от Сърбия към Турция и обратно. От БДЖ планират цената на услугата да е по-ниска от разходите за преминаване на страната с камион, за да привлекат клиенти. Казват, че вече има интерес. От компанията и от министерството смятат, че така ще намалеят трафикът и замърсяването на въздуха. "Целта не е да прехвърлим товарите от единия на другия вид транспорт.
Проблемът е, че пътната мрежа е претоварена, докато железопътната и речната са празни. Използва се под 20% от капацитета им. Един от начините да се справим, докато се изградят магистралите, е камионите да се движат с влакове", каза преди време зам.-министърът на транспорта Камен Кичев. За стимулиране на тези превози бяха намалени и инфраструктурните такси, които превозвачът плаща на националната компания "Железопътна инфраструктура".
От БДЖ не уточниха какви са прогнозите им за разходите по наема, както и какви са планираните приходи от комбинираните превози. Информацията можела да бъде съобщена след приключването на процедурата. Гаранцията за участие в поръчката е 10 хил. лв., като по закон тя е не повече от 1% от прогнозната стойност на услугата. Това означава, че от компанията планират наемът да е поне 1 млн. лв.
Не е ясно и за колко време ще бъдат наети вагоните, тъй като в условията по поръчката не е посочен срок на договора. От БДЖ отказаха да дадат информация и по този въпрос преди приключването на процедурата.
Първоначално от министерството на транспорта обясняваха, че комбинираните превози може да започнат още в края на 2010 г., когато трябваше да е готов терминалът в Драгоман. След това срокът беше изместен за пролетта на 2011 г., а сега вече е средата на годината. Терминалът струва 6 млн. лв., като заради изграждането му в медиите се появи информация, че министър Цветков е разследван от Държавната агенция "Национална сигурност", но това не беше потвърдено.