БДЖ наема 40 вагона за превоз на камиони

БДЖ наема 40 вагона за превоз на камиони

Услугата се очаква да се предлага от лятото
Холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) ще наеме 40 вагона, с които да превозва камиони. Така най-накрая компанията ще може да предлага комбинирани превози - намерение, което от транспортното министерство лансират от началото на работата на екипа на министър Александър Цветков.
Такава идея лансира през 2004 г. тогавашният транспортен министър Николай Василев  - част от транзитно преминаващите тирове през България да се превозват с влакове за постигане на конкурентни цени между превозвачите.
Досега пречка пред този превоз беше липсата на терминали за извършването на услугата, но съоръжението в Драгоман беше завършено в началото на годината. Оказва се обаче, че БДЖ не разполага и с вагони за целта. Затова от превозвача обявиха обществена поръчка за наем на платформите. Договор обаче може да бъде сключен най-рано през юни, тъй като набирането на офертите ще продължи до края на май.
Комбинираните превози са насочени основно към превозвачи, които минават транзитно през България от Сърбия към Турция и обратно. От БДЖ планират цената на услугата да е по-ниска от разходите за преминаване на страната с камион, за да привлекат клиенти. Казват, че вече има интерес. От компанията и от министерството смятат, че така ще намалеят трафикът и замърсяването на въздуха. "Целта не е да прехвърлим товарите от единия на другия вид транспорт.
Проблемът е, че пътната мрежа е претоварена, докато железопътната и речната са празни. Използва се под 20% от капацитета им. Един от начините да се справим, докато се изградят магистралите, е камионите да се движат с влакове", каза преди време зам.-министърът на транспорта Камен Кичев. За стимулиране на тези превози бяха намалени и инфраструктурните такси, които превозвачът плаща на националната компания "Железопътна инфраструктура".
От БДЖ не уточниха какви са прогнозите им за разходите по наема, както и какви са планираните приходи от комбинираните превози. Информацията можела да бъде съобщена след приключването на процедурата. Гаранцията за участие в поръчката е 10 хил. лв., като по закон тя е не повече от 1% от прогнозната стойност на услугата. Това означава, че от компанията планират наемът да е поне 1 млн. лв.
Не е ясно и за колко време ще бъдат наети вагоните, тъй като в условията по поръчката не е посочен срок на договора. От БДЖ отказаха да дадат информация и по този въпрос преди приключването на процедурата.
Първоначално от министерството на транспорта обясняваха, че комбинираните превози може да започнат още в края на 2010 г., когато трябваше да е готов терминалът в Драгоман. След това срокът беше изместен за пролетта на 2011 г., а сега вече е средата на годината. Терминалът струва 6 млн. лв., като заради изграждането му в медиите се появи информация, че министър Цветков е разследван от Държавната агенция "Национална сигурност", но това не беше потвърдено.