Българските авиокомпании се обявиха против новите летищни такси

Българските авиокомпании се обявиха против новите летищни такси

Българските авиокомпании се обявиха против новите летищни такси
Българските авиокомпании се обявиха против въвеждането на нови летищни такси. Вземанията са предложени в изменения на Закона за гражданското въздухоплаване, обсъдени публично днес.  Текстовете въвеждат три нови такси - за шум, за сигурност и за светотехническо обслужване (част от навигационната система - бел. ред.). Според бизнеса новите вземания ще увеличат необосновано разходите на компаниите.
В момента авиокомпаниите плащат на летищните оператори такси за кацане, паркинг и обслужване на пътниците. "Буквално сме на ръба на оцеляването и за да оцелеем ние намаляваме цените", коментира новите вземания председателят на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) Светослав Станулов. Според него не може да се въвеждат нови вземания след като услугата е същата.
"Единствената нова такса, която трябва да се въведе, е сигурност", каза Станулов. Според асоциацията разходите за светотехническото обслужване трябва да са част от съществуващата такса кацане. Тя се въвежда, тъй като техниката за това обслужване ще бъде прехвърлена от държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение" (РВД) към летищните оператори и ще увеличи разходите им. За това от АБА настояват да се намалят вземанията на РВД от авиокомпаниите.
Другата нова такса - за шум, Станулов определи като "глоба шум", която, по думите му, авиокомпаниите плащат и сега.
От "Летище София" одобриха предложението на превозвачите вземането за светотехническо обслужване да не е отделно, а част от парите, които авиокомпаниите плащат за кацане. Съществуващата такса обаче ще се увеличи, за да покрие разходите по поддържането на техниката. "Такса сигурност и такса шум трябва да се събират", каза Марияна Кирилова, директор дирекция "Маркетинг" към дружеството. Тя допълни, че такса шум не може да бъде определена като глоба. Кирилова предпочете да я нарече "еко такса". Приходите от нея ще отиват за неутрализиране на вредните въздействия, които самолетите оказват върху околната среда.
"Парите, които "Летище София" събира от такси, отиват и за погасяване на двата заема за изграждането на втория терминал на летището", коментира още Кирилова. За това според нея печалбата на оператора няма да се увеличи с въвеждането на нови вземания.
Другата основна тема на общественото обсъждане беше т. нар. "лека авиация" или малките самолети. "Другата седмица ще се създаде работна група, която да обсъди всички предложения, касаещи този бизнес", каза Камен Кичев, зам.-министър на транспорта. Според него е възможно правилата за леката авиация да бъдат записани в отделен закон. В момента тези полети на практика не са регулирани.