Правителството забрани стикерите срещу кражби на коли

"Това е промяна, която се очакваше от много време. По-скоро ситуацията няма да се промени съществено, тъй като компаниите го знаеха отдавна и имаха време да реагират." Стоян Проданов, изпълнителен директор на "Бул инс" |
Никакви знаци за маркиране няма да могат да се поставят върху автомобилите при сключването на застраховка "Автокаско". Това предвиждат промените в Кодекса за застраховането, които бяха приети от правителството в сряда.
Преди да влязат в сила, те ще трябва да бъдат одобрени и от парламента. Въпрос на юридическо тълкуване обаче е дали ще се забранят само стикерите върху стъклата на колите или и самото маркиране, което те обозначават. Това бяха първите коментари от застрахователните компании, с които "Дневник" разговаря. Спорът за това, което да бъде забранено, течеше още докато се обсъждаха предложенията.
В съобщението на правителствената пресслужба се казва, че се "цели прекратяване на трайно наложени практики по налагане на задължително изискване от страна на застрахователи за поставяне на "пасивни маркировки", представляващи знаци, стикери или други белези, върху дадено моторно превозно средство".
На допълнителните въпроси на "Дневник", от Министерския съвет обясниха само, че проектът предвижда забрана на всякакви знаци и белези върху колите, което би трябвало да включва и самото маркиране. То обаче не е видим на пръв поглед белег, а представлява издълбаване с абразив на миниатюрна поредица от числа върху части на автомобила, които обаче не се виждат веднага.
За да се знае, че на колата има код, сега се слагат стикери върху някое от предните й стъкла с датата, до която важи маркирането, съответно и застраховката. Такива лепенки вече няма да има.
От Комисията за финансов надзор (КФН) също не успяха да обяснят дали така одобрената забрана ще засяга само стикерите или и процеса на отбелязване на колите. Докато не бъде видян черно на бяло проектът, одобрен от правителството, тълкуванията ще продължат.
Някои от застрахователните компании изискват задължително маркиране, преди да се сключи "Каско" - сред по-големите са "Булстрад", ДЗИ, "Бул инс", "Лев инс", "Армеец". От такова са се отказали "Алианц България", "Дженерали", "Евроинс" и др. Основните маркиращи фирми са "Кейт", "Голд кар" и "Инфо асистанс". Собственикът на "Кейт" Живко Желев коментира пред "Дневник", че според тяхната информация приетите поправки не засягат маркирането.
"Това е промяна, която се очакваше от много време. По-скоро ситуацията няма да се промени съществено, тъй като компаниите го знаеха отдавна и имаха време да реагират", коментира по повод забраната на стикерите Стоян Проданов, изпълнителен директор на "Бул инс". Компанията е сред тези, които настояват маркирането да се запази, заедно с "Армеец" и "Лев инс".
Идеята за отпадането на стикерите е на вътрешния министър Цветан Цветанов, но той не беше открит до редакционното приключване на броя. От правителството мотивираха, че забраната на стикерите цели "пълна прозрачност" между застрахователите и клиентите им и премахването на всякакви посредници между тях.
Още преди няколко месеца заместник-председателят на КФН Борислав Богоев заяви в интервю за "Дневник", че "не може в отношенията между застрахователя и клиента му да се вмъква фирма, която маркира, и това да е условие за изпълнението на полицата".
За нарушение на новите правила за стикерите ще се наказва с глоба от 50 лв. за шофьора на автомобила, а застрахователят ще плаща 30 хил. до 60 хил. лв. При повторни нарушения глобите ще са двойни.
Председателят на Асоциацията на българските застрахователи Орлин Пенев определи промяната като положителна. Той смята, че с нея ще се хармонизира българското законодателството с европейското и освен това ще се премахнат противоречия, които сега съществуват в различни български нормативни актове.
Вчера вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков, който е и вносител на промените в застрахователния кодекс, представи промените и заяви, че с премахването на стикерите и на разсроченото плащане по "Гражданска отговорност" пазарът ще стане по-прозрачен и правилата ще са еднакви за всички. До края на деня не стана ясно дали плащането накуп е било одобрено. То не беше съобщено от правителствената пресслужба.
По повод премахването на разсроченото плащане на "Гражданска отговорност" Орлин Пенев коментира, че това няма да намали сериозно покритието. В момента то се движи около 70% и е под границата от 90%, която се изисква в ЕС, но страната ни още не е пострадала от никакви санкции за това.
Пенев смята, че точно с налагането на еднократно плащане контролът може да е по-сериозен и освен това предстои изграждането на дистанционен портал, с който пътните полицаи ще могат да проверяват дали някой автомобил има ГО.