Пазарът на цигари се свива с 30%, внесеният акциз нараства с 8 на сто

Въпреки че легалният пазар на цигари се е свил с 30 на сто през първото тримесечие на годишна база, постъпленията от акциз се увеличават с 8%. За януари-март са внесени 361.48 млн. лв. в бюджета при 332 млн. лв. за същия период на 2010 г. Това показват предварителните данни на Агенция "Митници".
В същото време данни на компаниите от бранша показват, че за първите три месеца на годината легалният пазар на цигари се е свил с нови 30%, след като за цялата 2010 г. дружествата отчетоха подобен спад. Легалният пазар на цигари достигна 10.6 млрд. къса за миналата година при 16 млрд. къса година по-рано. Причините са високото ниво на контрабандата (40-45%) и намалялата консумация на цигари.
Тютюневи изделия | Високоалкохолни напитки | Пиво | |
---|---|---|---|
2007 година | | ||
Януари | 92,9 | 7,0 | 4,5 |
Февруари | 90,3 | 4,8 | 3,6 |
Март | 82,1 | 3,9 | 4,0 |
2008 година | |||
Януари | 290,9 | 10,6 | 4,5 |
Февруари | 21,9 | 9,1 | 2,9 |
Март | 35,3 | 7,3 | 4,1 |
2009 година | |||
Януари | 371,5 | 8,7 | 4,2 |
Февруари | 10,5 | 4,4 | 3,4 |
Март | 5,4 | 3,4 | 3,7 |
2010 година | |||
Януари | 320,8 | 10,4 | 3,1 |
Февруари | 1,6 | 4,5 | 3,4 |
Март | 9,6 | 3,4 | 3,4 |
2011 година | |||
януари | 137,73 | 18,5 | 3,8 |
февруари | 112,2 | 8,0 | 3,3 |
март | 111,55 | 10,7 | 3,7 |
Източник: Агенция "Митници" |
От тютюневите компании обясниха пред "Дневник", че феноменът "свиващ се пазар, повече приходи от акцизи" се дължи на натрупаните запаси от цигари в началото на миналата година, когато беше повишен косвеният данък. Тогава много дружества са имали в складовете си тютюневи изделия на стари цени.
Купените от компаниите бандероли през периода са 128.1 млн. броя при 74 млн. година по-рано, показват данните на митниците. Данъчните стикери се залепват върху опаковките, но реално не съвпадат по време с консумацията на самите цигари.
През януари 2010 г. влязоха в сила новите ставки на акциза върху тютюневите изделия, които увеличиха цената на цигарите с между 1 лв. и 1.30 лв. за стандартна кутия с 20 къса. Това засили и тенденцията контрабандата от 15% в началото на 2009 г. да достигне 40 на сто в края на 2010 г.
Акцизът става дължим, когато цигарите напускат данъчния склад и са предназначени за потребление. Косвеният данък се внася към 15-о число на следващия месец, след който е изнесено количеството от склада. До началото на 2010 г. имаше и гратисен период за плащане на акциза от 45 дни.
За първите три месеца на годината Агенция "Митници" е събрала двойно повече приходи от акцизи и върху високоалкохолни напитки. За периода януари-март са внесени 37.2 млн. лв. при 18.2 млн. лв. през същия период на 2010 г.
С това се запазва тенденцията от края на миналата година за увеличаване на приходите от високоградусов алкохол. През периода януари-март 2010 г. купените бандероли за спиртни напитки са 15 млн. броя при 7.5 млн. броя година по-рано.