Енергийният регулатор: Инвестиционният план на "Топлофикация - София" е реалистичен, проблеми може да има с финансирането

Заложената инвестиционна програма на "Топлофикация София" за следващите четири години и половина е реалистична и осъществима, но може да има проблем при привличането на външно финансиране за изпълнението й. Това е един от изводите, до които са стигнали експертите на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) при разглеждане на бизнес плана на дружеството за периода от 2010 г. до 2014 г. Документът предстои да бъде одобрен от регулатора с година и половина закъснение. Откритото му разглеждане ще се проведе във вторник.
Според доклада на ДКЕВР дружеството е заложило наполовина по-ниска от необходимата ремонтна програма. "Реконструкциите в топлопреносната мрежа водят до намаляване на технологичните разходи по преноса, но предвиденият обем от средно по 14 км на година са недостатъчни да преодолеят тенденцията на застаряване на мрежата, като, за да се задържи нивото им или за да има съществено подобрение, е необходимо подмяната на около 30 км трасе годишно или повече, тъй като са в експлоатация около 650 км топлопроводи, положени в непроходими канали", пише в заключенията на енергийния регулатор.
Друга слабост на бизнес плана е, че в него не са заложени никакви цели за изграждане на чисто нови трасета, които да свържат потенциални абонати към компанията. "Дружеството не е планирало средства през 2010 г. и 2011 г. за изграждането на нови участъци и е очевидно, че присъединените обекти ще изграждат присъединителните топлопроводи и абонатните станции от и за своя сметка. Тази практика ще продължи и до края на периода", обясняват от ДКЕВР. Същевременно компанията е заложила да бъдат изградени връзки между отделните топлофикационни райони в столицата, за да бъдат присъединени нови топлинни товари. "Очаква се до 2012 г. да се присъединят обекти с топлинен товар 75 МВт, а в края на планирания период общо новоприсъединеният топлинен товар да достигне 205 МВт", пише в плана на компанията. Не е ясно как това ще бъде осъществено.
Целите на плана
Две са основните цели, които ръководството на столичната топлофикация си е поставило - повишаване на енергийната ефективност и изграждане на нови инсталации за комбинирано производство на ток и топлинна енергия (когенерации). Това би довело до намаляване на преференциалната цена на електрическата енергия с 19.14% през 2014 г. в сравнение с 2010 г. и поскъпване на топлинната енергия с топлоносител гореща вода за същия период с 4.83%. От доклада на ДКЕВР става ясно, че ръководството на компанията не е предвидило в плана си бъдещия завод за оползотворяване на битовите отпадъци, който ще бъде построен край София. Обектът ще се изгражда от Столичната община и целта му е боклукът на града да бъде преработван и от него да се получава енергия, която евентуално да се използва като алтернативно гориво в местната топлофикация.
Според плана на централата - обновяването на когенерационните мощности ще бъде финансирано от три източника - собствени средства, оперативните програми на Европейския съюз и енергийни фондове (без да бъде уточнено какви). Отделно ремонтната програма на дружеството е предвидено да бъде финансирана от фонд "Козлодуй". "В плана е заложена подмяна на останалите стари 1915 абонатни станции в жилищни сгради в София. Предвижда се проектът да бъде финансиран от фонд "Козлодуй" и да приключи в средата на програмния период - март 2012 г. Реконструкцията на участъците през следващите четири години ще бъде 70 км по трасе", пише в бизнес плана. С това дружеството ще се опита да намали топлинните си загуби, без да опоменава на какъв процент възлизат към момента. Според данни за 2009 г. те са били около 20 на сто.
Евентуално забавяне
Съществува риск изпълнението на бизнес плана на "Топлофикация - София" да се забави, защото дружеството трябва да провежда процедури по Закона за обществените поръчки като доставчик на комунална услуга, предупреждават от ДКЕВР. Това означава, че всеки един конкурс ще може да бъде обжалван пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), чието производство спира изпълнението на поръчката. Допълнителен риск възниква и от неизпълнение на програмата за обновяване и увеличаване на когенерационните мощности.
Година | Резултат (хил. лв.) | Знак |
---|---|---|
2010 г. | 10049 | загуба |
2011 г. | 4066 | загуба |
2012 г. | 8889 | печалба |
2013 г. | 13048 | печалба |
2014 г. | 5692 | печалба |
Източник: ДКЕВР |
"Топлофикация - София" планира за първи път да излезе на печалба през 2012 г. Очакваната загуба за 2010 г. е над 10 млн. лева. От енергийния регулатор не уточняват какъв вид финансов резултат очаква дружеството - оперативен или нетен. Докладът на ДКЕВР показва, че се забелязва положителна тенденция по отношение на финансовото състояние на столичното парно, което е намалило загубите си през последната година. Разходите за горива (основно природен газ) ще продължат да заемат 72%-74% от общите разходи за получаване на топлинна енергия. Заложените в бизнес плана на компанията разходи за синьо гориво са определени по цени, действащи към 01 януари 2011 г. в размер на 509.38 лв. за хиляда кубични метра, за горивото мазут за 2010-2011 г. 460 лв./тон, а в оставащите години от бизнес плана 2012-2014 г. цената е завишена. Предстои и оптимизация на персонала в компанията, но не се уточнява колко хора ще останат без работа през следващите четири години.
Година | Събираемост (%) |
---|---|
2005 г. | 70,25 |
2006 г. | 65,38 |
2007 г. | 59,16 |
2008 г. | 58,31 |
2009 г. | 52,24 |
Източник: ДКЕВР |
Един от основните проблеми на компанията, който води до влошаване на състоянието й, е събираемостта на задълженията на потребителите. От 70.25% през 2005 г. през 2009 г. компанията е събирала едва 52.24% от дължимите сметки за парно в София. Заложената цел на дружеството през миналия програмен период от 2005 г. до 2009 г. е бил достигане на 80 на сто събираемост. Инвестиционната програма на компанията за същото време е възлизала на 212.3 млн. лв., а изпълнението й е било едва 131.09 млн. лв. Най-тежко е състоянието на ремонтната програма на дружеството от 2005 г. до 2009 г., която е изпълнена на 36.04%. При заложени ремонти за 70 млн. лв. са направени за 25.2 млн. лв. Средно годишно са подменяни едва между 4.64 км и 7.16 км тръби годишно. Това е увеличило и авариите по трасетата на компанията до 712 през 2009 г. при 606 четири години по-рано.
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg и утре във в. "Дневник"