Обжалване може да забави строителството на магистрала "Марица"

Обжалване може да забави строителството на магистрала "Марица"

Стартът на строителството на двете магистрали "Марица" и "Струма", които се изграждат със средства от еврофондовете, може да се забави. Причината за "Марица" е обжалване на процедурата за избор на строител на отсечката от Оризово до Димитровград, а за две трети от "Струма" - липсата на готови проекти.
Това стана ясно по време на представянето на оперативна програма "Транспорт" от зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски на изложението "Европа за вас" в петък. Консорциумът между испанската "Рубау" и българската "Софстрой" е обжалвал класирането за строител на отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица". Търгът беше спечелен от италианската "Кооператива Муратория Чеметисти - Чи Ем Чи ди Равена" (CMC груп), която даде най-ниска цена от 133 млн. лв. (2.12 млн. евро/км) за 32 км отсечка.
Решението на председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Сергей Михалев за избраната компания е от 20 април*, става ясно от определение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от 4 май. Антимонополната комисия се е произнесла по обжалването на консорциума.
"Рубау – Софстрой" не бяха допуснати до отваряне на ценовите оферти. "Мотивът за отстраняването ни е, че в един документ не сме указали срока за изпълнение на магистралата", каза Делян Гривишки, представител на "Рубау", пред "Дневник". Той обясни, че срокът е посочен в още три други документа и това според него е несъществена техническа грешка, която е можело да се отстрани, каквато възможност дава Законът за обществените поръчки.
"АПИ ни посочи къде е необходимо да допълним документите и ние го направихме. Нещо повече, дори ни казаха, че нямат възражения към документацията и нямаме липси, а после се оказа, че не е така", каза Гривишки. Той отказа да каже дали цената им е по-ниска от тази на победителя, но допълни, че ще обжалват решението на всички съдебни инстанции в България и ако не стигнат до успех, ще подадат жалба и в Европейската комисия.
От определението на КЗК става ясно, че тя не се е произнесла по същество по спора, но е допуснала предварително изпълнение на решението за избора на "СМС груп" по молба на АПИ. Мотивите на антимополната комисия са, че така ще "се осигури животът и здравето на гражданите и ще се защитят особено важни държавни и обществени интереси...
С оглед на обществената значимост на обекта на поръчката може да се направи заключение, че от закъснението на изпълнението на същата може да последва значителна и трудно поправима вреда за страната, изразяваща се в спиране на цялата оперативна програма от страна на Европейския съюз".
"Рубау" - "Софстрой" обжалват определението на КЗК във Върховния административен съд, но той все още не се е произнесъл. До момента няма сключен договор с избраната италианската компания. "Все още обмисляме дали да сключим договор с победителя, или да изчакаме и решението на ВАС по казуса", каза Николина Николова, член на управителния съвет на АПИ, пред "Дневник".
Тя уточни, че няма решение за избор на победител и на втората отсечка от магистрала "Марица" от Димитровград до Харманли. Междувременно обаче АПИ е поискала обосновка на цената от "Марица Хайлей". Сдружението, в което влизат "Пътностроителна техника" на Васил Божков и австрийската "Порр Техновал", даде най-ниска цена от 1.83 млн. евро/км и е защитило цената си пред АПИ, казаха от обединението.
Очевидно отлагането на старта на строителството ще зависи от произнасянето на ВАС и е трудно да се прогнозира доколко може да се забави.
Междувременно от представянето на зам.-министър Московски на изложението "Европа за нас" стана ясно, че до края на 2011 г. от магистрала "Струма" е планиран само стартът на отсечката от Долна Диканя до Дупница (17 км), за който в момента тече търг.
Причината за отлагането на другите три лота е липсата на готовност от страна на АПИ, обясни Московски. Той уточни, че очаква все пак през тази година да започне и строителството на отсечката от Сандански до ГКПП Кулата (15 км), но към момента има проблеми с осигуряването на дублиращото трасе.
Според плановете на регионалното министерство търгът за тази отсечка трябваше да стартира до края на май. Няма да успеем да се вместим в този график и най-оптимистичният вариант е търгът да бъде пуснат през юни, каза Николова. Тя допълни, че реалистичния сценарий предвижда търговете за двата най-дълги лота – Дупница – Благоевград – Сандански (102 км) да бъдат обявени през февруари-март 2012 г. Целта ни е до края на юни да сме готови с апликационната форма на "Струма" и да я внесем в управляващия орган на оперативната програма, обясни Николова.
* Решението за избора на "СМС груп" не е обявявано публично, така както ставаше с търговете за магистрала "Тракия", където решенията се качваха в интернет страницата на АПИ. От агенцията обясниха забавянето с реконструкцията на сайта.
Московски може да е новият транспортен министър
Смяната на транспортния министър Александър Цветков вече е въпрос на дни. Това съобщи в последния си брой вестник "Капитал", като се позова на три независими правителствени източника. Причина за това е, че прилагането на оперативна програма "Транспорт" е сред най-критикуваните, посочва изданието. Във вчерашния си брой вестник "Труд" пише, че мястото му ще заема сегашният заместник транспортен министър Ивайло Московски, а причина за рокадата е недоволството на вицепремиера Симеон Дянков от работата на Цветков.