Иван Папазов, изп. директор на "Винпром Пещера": Сивият сектор в бранша е над 60%

От началото на годината до края на март Агенция "Митници" е събрала 37.2 млн. лева от акциз върху високоалкохолни напитки. Същият показател за аналогичния период на 2007 г. е 15.2 млн. лв., а през 2010 г. - 18.2 млн. лв. Според държавните органи причина за рязкото увеличение на приходите от твърд алкохол не е рязкото увеличение на потреблението, а изсветляването на сектора. По темата дали наистина може да се говори за по-прозрачен алкохолен пазар и какви са новите тенденции в сектора разговаряме с изп. директор на "Винпром Пещера" Иван Папазов. |
Цената на българския алкохол е по-ниска заради производствените разходи Не сме против това, което е в бита на българина - да си вари сам ракия Има винпроми, които използват непазарни методи и нелоялна конкуренция |
Г-н Папазов, как оценявате пазара на алкохол в момента, може ли да се говори за изсветляване на бранша?
- Много трудно би могло да се направи абсолютно точна статистика, но според данни на Националната лозаро-винарска камара легалният пазар на алкохол продължава да се свива за сметка на сивия сектор, който минава вече 60% и ощетява хазната с милиони левове.
Българският алкохол държи 90% от нашия пазар. Голяма част от него не отстъпва по никакви критерии на вносния. Суровината и технологичният процес за производството на алкохол у нас са същите като тези, които използват световните производители. Предимство са по-конкурентните и достъпни цени.
При положение че по данни на лозаро-винарската камара над половината от търгувания в България алкохол е контрабанден, без платен акциз, не може да се говори за свиване на сивия сектор. Пак по данни на камарата в България има 1600 лицензирани казана, реално обаче те са над 9000.
Може да започне да се говори за "изчистване" на алкохолния бранш, с което и подпомагане на икономиката, едва тогава, когато се въведат механизми, чрез които да се проследят всички нелегални производители на алкохолни напитки и те да бъдат поставени под същите условия на строг контрол, на каквито подлежат и легалните винпроми, като например да се монтират измервателни уреди и при селските казани и да се осигури присъствието на митнически служители.
В такъв случай имат ли основание твърденията, че цената на българския алкохол е нереално ниска?
- Може да говорим за нереално ниска цена за алкохола, произведен в черния сектор, в обекти, като гаражи, мазета, фабрики, които са нерегистрирани или с отнет лиценз и съответно не плащат акцизи, данъци и осигуровки. Няма основания да се твърди, че цената на легалния български алкохол е нереална.
Тя е ниска поради по-ниската себестойност, която се обуславя от ниските производствени разходи, в това число ниската цена на енергийните ресурси, суровините, работната ръка и на транспортните разходи. От друга страна, калкулираната печалба на българския алкохол е в пъти по-ниска в сравнение с вносния алкохол.
Как се справяте с конкуренцията на домашните казани за варене на ракия?
- Това е дейност, за която следи Агенция "Митници", и ние реално бихме могли само да съдействаме на компетентните органи с каквото можем в борбата им със сивия сектор на икономиката. Многократно сме изказвали нашата позиция, че никога не сме били срещу това, което е в бита на българина, да си вари ракия и да си произвежда вино за собствена консумация.
Проблемът е в производството на такива обеми алкохол, които се пускат на пазара и надвишават количествата на легалните производители. Освен че държавата губи акциз, производството на алкохолни напитки от съмнителни и неясни източници, каквито са така наречените селски казани, е във висока степен рисково за здравето на хората. Казаните са стари и не минават през необходимия контрол за качество и хигиена. Само при лицензираните производители технологичният процес позволява добиването на висококачествен продукт.
По какъв начин кризата се отрази върху "Винпром Пещера", промениха ли се навиците на потребителите?
- Безспорно е, че кризата се отрази на целия алкохолен бранш. Голям процент от хората се насочиха към по-евтиния и некачествен алкохол от нелегалните производители. Лицензираният алкохол е по-скъп, което доведе до спад в продажбите и свиване на нашия пазар. Но позитивната нагласа и стремеж към развитие винаги са били движеща сила в стратегията на компанията ни.
Опитът ни е доказал, че това е действащата стратегия за просперитет и налагане на пазара. За съжаление в момент на икономическа криза и финансова нестабилност не всички следват тази политика. Има винпроми, които в стремежа си за силно присъствие на пазара и заемане на лидерски позиции мобилизират всичките си усилия в прилагане на непазарни методи и нелоялна конкуренция.
Вярваме в това, че всяка подобна инициатива е обречена на провал, затова за нас тези актове не са ефективни и още повече не са достойни. Стремим се винаги да сме с една крачка напред пред другите не само в качеството и дизайна на продуктите си, но и в цялостния си поглед над бизнеса.
Така например взехме дейно участие в борбата за налагане на ракията като традиционна българска напитка, за да се намали нейната акцизна ставка и крайната й цена с до 2 лв. на литър. Това е крачка към разрешаването на проблема с криминалния сектор, чийто пазарен дял стана застрашително голям именно поради по-ниската цена.
Какви са плановете на дружеството през тази година?
- Досега инвестиционната ни политика се е градяла на принципа печалбите да се реинвестират в обновяване на производствените мощности, в съвременно технологично оборудване, в иновативни и креативни проекти и не на последно място в обучения и квалификация на персонала. На тази основа се развиваме над 10 години и смятаме и занапред да я следваме.
Открихме най-голямата изба за съхранение и отлежаване на дестилат в страната, която е оборудвана с модерна технология за пълнене и изпразване на бъчвите и система за кондициониране на въздуха. Продължават инвестициите в модернизация в спиртната ни фабрика в с. Катуница, която към момента е най-модерната на Балканите. Редовно обновяваме продуктовата си гама.
Освен това работим по програмите за конверсия на лозята, което ни позволява да концентрираме лозовите си масиви около производствените ни бази. По този начин напълно затваряме кръга на производство, от което в пъти се повишава и качеството на продукцията ни, защото осъществяваме пряк контрол от внасянето на суровината до крайния продукт.
Вече разполагаме с над 15 000 дка висококачествени и изключително плодородни лозови масиви, сред които освен традиционните за България сортове имаме и уникалните за страната ни френски, италиански и аржентински сортове, сред които регент, дорнфелдер, просеко, анчелота, вионие и др.
Как се отрази на дружеството въвеждането на нови измервателни уреди заради изискванията на Агенция "Митници"?
- Тази стъпка не е повлияла върху работата на дружеството. Единствената промяна беше, че инвестирахме сериозна сума пари в софтуери, датчици и измервателни уреди. Тези пари можеха да бъдат насочени допълнително в човешкия ресурс и технологично развитие. Но както неведнъж сме казвали, напълно подкрепяме мерките от страна на държавата за подобряване на работата в бранша.
За нас като лидер на пазара на високоалкохолни напитки и вино е от изключителна важност секторът да работи под пълна прозрачност с цел да се ограничи производството на нелегален и фалшив алкохол, какъвто залива страната ни.
Създалият се черен пазар от нелегални и нелицензирани производители естествено удря пряко нас лицензираните и изрядни производители, които с години инвестираме в развитието и подобряването на своите продукти, своята производствена и лабораторна база и налагането на своите марки по конкурентен и търговски начин.
Защо се стигна до нарушение на компанията на екозаконодателството заради завода в село Катуница?
- Няма глоба, изпълнили сме си всички предписания, които ни бяха връчени от съответните органи, с които работим на партньорски начала. В тазгодишната инвестиционна програма сме заложили изграждането на собствена пречиствателна станция, която към края на годината ще бъде пусната в експлоатация.