Новият транспортен министър - познат на Брюксел, но не и на бранша
Бойко Борисов, премиер Московски много по-добре стои в Брюксел, много по-приет е там, много по-добре работи по европрограмите, както и с останалите си колеги Ивайло Московски, министър на транспорта Целите са ясни – ускоряване на действията по всички започнати реформи и естествено по усвояването на евросредствата |
По-деен и познат в Брюксел - така хора от ГЕРБ определят основните предимства на новия министър на транспорта Ивайло Московски спрямо предшественика му Александър Цветков, който бил "плах и нерешителен".
Така изглежда смята и премиерът Бойко Борисов, който възложи на Московски задачата "да оптимизира още работата с Брюксел по усвояването на еврофондовете и да наложи още по-голямо темпо в тази посока". По думите на премиера "Сашо Цвeтков направи много в транспорта, но съм много по-доволен от Московски, който стои по-добре в Брюксел, много по-добре работи по европрограмите".
Сред изброените от Борисов достойнства на новия министър е и добрата му работа с министъра на еврофондовете Томислав Дончев, както и с регионалното министерство, което движи пътните проекти по оперативна програма "Транспорт". До 2009 г. Ивайло Московски ръководеше управителния орган на програмата. Тай явно се разбира и с министъра на финансите Симеон Дянков, който като вицепремиер отговаря за транспорта и открито критикува работата на досегашния министър Цветков.
Московски е член на ГЕРБ, бил е кандидат за общински съветник в София и за депутат на последните избори, но не е успял да се класира и на двете места. Преди да влезе в министерството на транспорта, се е занимавал с търговия на машини като представител на германска фирма в България. За сравнение, Цветков дойде в правителството от поста на зам.-кмет по транспорта на Столичната община, назначен на него от кмета Борисов.
Новият министър вчера също отбеляза напредъка при усвояването на евросредствата, постигнат от влизането му в министерството през 2009 г. досега. "Когато поех управлението на програмата, разплатените средства бяха 1.5%, а договорените - 10%. В момента са договорени 54%, или около 1 млрд. лв., а разплатените вече са около 10 на сто."
Затова според него не може да се говори за проблеми с програмата и да се обвинява Цветков. Все пак Московски отбеляза лошите му кадрови решения в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която изпълнява европейските проекти. "В НКЖИ бяха направени административни промени, които лишиха компанията от експерти, които впоследствие ръководството се опита да върне", каза той пред Би Ти Ви.
Съпартийците му в парламента повтаряха почти дословно казаното от премиера. "Очаквам след назначаването на новия министър да се ускорят още повече европроектите, да се осъществят реформите в БДЖ и НКЖИ. Под негово ръководство се вдигна договарянето и усвояването на парите по оперативната програма", бяха думите на председателя на транспортната комисия Иван Вълков.
Депутати и отляво, и отдясно обаче се усъмниха, че смяната на министрите сама по себе си може да гарантира качествена промяна в управлението на транспортния сектор и справянето с натрупваните с години проблеми в него. Представители на БСП и ДСБ определиха рокадата като нелогична, защото ако основната причина за смяната на Цветков са проблемите с оперативна програма "Транспорт", то не би трябвало той да бъде заместен точно от човека, който отговаря за нея.
Според Димитър Карбов от "Атака" пък по-подходящ за поста бил другият заместник на Цветков - Камен Кичев, който е "по-познат на транспортния бизнес". Според други коментари обаче от гледна точка на тежкия скандал с промените в закона за превозите, в който Цветков беше обвинен в лобизъм за големите транспортни фирми, фактът, че Московски не е познат на бранша, може да е само негов плюс.
Председателят на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика Георги Минчев предупреди, че в сектора са нужни бързи и нелесни промени за подобряване на жп и пристанищната инфраструктура. "Московски и гений да е, не може да преодолее това", каза Минчев.
Любопитен факт от биографията на Ивайло Московски изнесе Румен Петков от БСП, който отказа да гласува кандидатурата му заради конфликт на интереси, тъй като бил коалиционен партньор с баща му. "С баща му Ангел сме близки приятели, другари, съратници отпреди 1989 г., той е достоен, почтен човек, лидер е на партия (Отечествен съюз - България - бел. ред.), която е наш коалиционен партньор в Плевен", каза Петков.