Дневник 100: По-внимателни с оптимизма
Несигурност, частично възстановяване и предпазливи надежди. Това е моментната снимка на машиностроенето в България около две години и половина след началото на кризата, която сви в пъти продажбите в сектора. Факт е, че приходите на почти всички публични машиностроителни компании са се повишили през миналата година, но резултатите от 2007-2008 г. все още не могат да бъдат достигнати. Освен това въпреки ръста на приходите има доста дружества, които завършват миналата година със загуба.
"Обстановката продължава да бъде сложна и напрегната. През миналата година имахме сериозно увеличение на износа и смятахме, че през първото полугодие на тази година кризата почти ще е отминала. Оптимизмът ни обаче се оказа преждевременен." Така описа ситуацията Илия Келешев, председател на Браншова камара "Машиностроене". Машиностроителните предприятия от групата на "Стара планина холд", както и "Монбат" повече от година обаче показват сериозен ръст на продажбите си, а последните прогнози са той да се запази. В края на миналата година някои компании посочиха поскъпването на суровините като една от причините за свиването на маржовете, при които работят.
Сред тях беше "Монбат", засегната от скъпото олово. Тогава Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал и изпълнителен директор на "Стара планина холд", обясни, че все още има възможност за намаляване на маржовете. Сега Велев коментира, че определено цените на металите в момента не са определящи за резултатите на компаниите, тъй като поскъпването им означава промяна за всички потребители по света, а не само за отделни дружества.
"За компаниите в страната е по-важно на какви пазари продават. Експортно ориентираните имат добри резултати, а за работещите на местния пазар кризата не е приключила." Илия Келешев също разделя машиностроителите според основните им пазари. Той посочи, че около половината от продукцията в сектора се изнася, а експортно ориентираните са започнали да излизат от кризата още в края на 2009 г. и продължават да бележат по-добри резултати. "Доста тежко е положението за работещите на вътрешния пазар - той е свит, и не само 2009 г. се оказа тежка за тях, а дори и миналата. Но като цяло за бранша 2010 г. е по-добра от 2009 г. и се надяваме, че тази ще е още по-добра", каза Келешев.
Велев очаква като цяло в сектора да има ръст, а за вътрешния пазар се надява да се възстанови до края на годината. По данни на браншовата камара през първите два месеца на годината ръстът на износа продължава и в края на февруари той вече е равен на нивата си от същия месец на 2008 г. Келешев обаче каза, че в никакъв случай не трябва да се създава розова картина за сектора.
Причината са банковите кредити, които са взели много компании още преди кризата, за да инвестират в нова техника. Изплащането им продължава, така че дори приходите им да растат, крайните резултати няма да бъдат същите като през 2007-2008 г., защото компаниите имат значителни разходи за лихви. Друг фактор, от който все повече дружества ще се притесняват, е китайската конкуренция, става ясно от думите на техни представители. Според Келешев, ако преди години тази продукция се е смятала за много нискокачествена, вече не е така. А прокуристът на ХЕС Петър Бъчваров смята, че нежеланието на Европа и САЩ да се занимават с реално производство, включително машиностроене, ще върне икономиките им назад и ще ги направи зависими от държавите в Източна Азия като Китай и Виетнам.