Дневник 100: Храна за душата на инвеститора
Отличителното на хранително-вкусовия и тютюневия сектор от икономиката е сравнителната му независимост от финансовите проблеми на хората – теория, която беше силно доказана през сегашната икономическа криза. Засегнати са компании, които предлагат по-скъпи продукти, чието потребление може да се свие, ако доходите намаляват. Другите, които произвеждат стоки, без които трудно може да се живее, запазиха оборотите си. При подреждането им в класацията "Дневник топ 100" това обаче имаше донякъде и лош ефект. Компаниите от бранша не усетиха толкова дълбоко кризата, техните приходи не паднаха в пъти и затова сега няма възстановяване и ръст с двуцифрени проценти, както при машиностроителните предприятия например.
Най-добре представящата се компания от големите е държавният "Булгартабак холдинг", чието дъщерно дружество "Благоевград БТ" също се подрежда доста напред в "Дневник топ 100". Миналата година беше повече от добра за българския производител на цигари, който силно увеличи продажбите и печалбата си, най-вече благодарение на износ към страните от Азия.
Сериозно влияние върху целия сектор имаше силното поскъпване на храните. Това до голяма степен беше пренесено върху крайния потребител, така че маржовете на дружествата не пострадаха чак толкова сериозно. Ако това продължи, акционерите в компании от хранително-вкусовия бранш ще продължат да се радват на стабилни печалби, много по-независими от икономическата криза, отколкото останалите браншове в производството. По-ниската покупателна способност на хората ще се запази и през тази година и ще намали търсенето на храни от по-високия клас, прогнозира Васил Василев, анализатор в "Адванс Екуити холдинг".
Ръст на цените на храните може да има добро влияние върху производителите на суровини за тях – като земеделската компания "БГ Агро", която е успяла да увеличи приходите си с 55 на сто. Най-лошо е представянето на месопреработвателното предприятие "Меком", което е намалило продажбите си с 47% за година. Единствената друга компания от бранша със спад в приходите, но много малък, е "Слънчо", която произвежда основно детски и бебешки храни.
Ако по-високите цени на земеделските стоки и храните се запазят, компаниите, които ги произвеждат, ще отчетат по-високи печалби, е мнението на Василев. Представянето в общи линии ще зависи от това колко трудно може да бъде прехвърлянето на поскъпването върху крайния продукт. Според Василев по-лошо вероятно ще стоят нещата при преработвателите като мелници, хлебозаводи, производители на олио и биодизел, които не могат да разчитат, че след силно увеличение продукцията им ще продължи да се продава толкова добре. Василев прогнозира спад в маржовете на печалба на тези предприятия и по-високи приходи за производителите на земеделски стоки.
Това обаче няма да означава по презумпция по-високи печалби, тъй като маржовете ще зависят изцяло от политиката на мениджмънта за начина на осигуряване на суровините за производството, каза анализаторът. Той смята, че земеделските компании ще успеят да си осигурят и свежи пари, които да инвестират в нова техника за по-ефективна работа.
На българския пазар няма много представители на земеделските производители – такива са "Агрия груп холдинг" и "БГ Агро", както и отчасти "Зърнени храни България", което обаче се занимава основно с преработка на продукция.