Дневник 100: Спасителите от региона

Дневник 100: Спасителите от региона

 
Приходите от туристически услуги обаче се увеличават средно с 5-10%
Плавното раздвижване на туризма в страната започна през 2010 г. Въпреки че кризата сви посещенията на туристи от Западна Европа, местните курорти успяха частично да компенсират свиването с повече посещения от Източна Европа - Русия, Молдова и отчасти Румъния. В същото време и българите предпочетоха да останат в страната за почивката и затова са причина някои от курортите да отчетат по-добра година.
Подобна картина се вижда от резултатите на публичните дружества, които развиват туристически бизнес, като "Албена", "Слънчев ден", "Св. св. Констинтин и Елена холдинг" и "Пампорово". Лято 2010 г. по техните резултати се е очертало именно с повече посещения на туристи от Русия, Молдова и Румъния, както и повече български туристи. Големият курорт Албена запазва стабилна база и от западноевропейски посетители - най-вече от Германия, макар тези от Франция да се понижават значително. За 2011 г. ситуацията изглежда малко по-оптимистична с увеличаване на раннните записвания в страната средно с 15% според данни на икономическото министерство към средата на април. Увеличават се и пътуванията на българите, което показва плавното раздвижване, което браншът очаква още през 2009 г.
Не толкова добра изглежда картината при зимните курорти, поне погледнато през призмата на "Пампорово". Една от причините е по-лошият зимен сезон за 2009 г., който влияе на годишните резултати за 2010 г. Краткият и безснежен сезон е затруднил "Пампорово", което освен един хотел стопанисва лифтовете, пистите и няколко заведения в едноименния курорт в Родопите. Дружеството все пак отчита близо 10 на сто по-добри приходи заради по-високи постъпления от неорганизирани български туристи, като резултатите продължават да се подобряват и през първото тримесечие на тази година.
Много малък ръст на туристическите услуги бележи и "Св. св. Константин и Елена холдинг", който има хотели на Златни пясъци и в едноименния черноморски курорт. В същото време обаче по-зле се представят бизнесите му с хазартни игри и строителна дейност. Ръст на туристическия бизнес и спад в постъпленията от строителен бизнес отчита и "Златни пясъци".
"Албена" от своя страна пък е успяла да продаде една от малките си вили - "Вила Сторк", на дъщерната й компания "Тихият кът". Компанията от няколко години се опитва да се раздели с част от активите си, като най-големият от тях е малкият курорт "Бялата лагуна", който също е публична компания. Печалбата на "Албена" се понижава значително през 2010 г., но това се дължи най-вече на високата база заради еднократния ефект от продажбата на участието й в "Албена инвест холдинг" в началото на 2009 г., което й донесе допълнителни 17 млн. лв. печалба. Така реално нормата на печалба на групата за 2010 г. е съпоставима с рентабилността й от предходни години.
2010 се очертава като година с раздвижване на туристическите услуги, което обаче е твърде малко, за да преодолее сериозния спад в останалия бизнес на местните курорти - от строителство на жилищни комплекси и ваканционни имот, през изграждане, поддържане и отдаване под наем на инфраструктура до хазартни услуги. Общо оборотите на публичните компании в бранша, реализирани в пълната им гама услуги, се свиват средно със 7% за 2010 г.