Глобално проучване на "Нилсен": Доверието на потребителите се възстановява бавно

Глобално проучване на "Нилсен": Доверието на потребителите се възстановява бавно

Най-големи оптимисти са потребителите в Азия и Близкия изток
Потребителите по света възстановяват бавно оптимизма си за развитието на икономиката, за доходите и работата си. Това показва индексът на потребителското доверие, измерван от компанията за пазарни изследвания "Нилсен". Последните данни от проучването са за първото тримесечие на годината и отчитат повишаване на стойността на показателя с 2 пункта до 92 точки.
Въпреки това като цяло хората остават песимисти, тъй като резултатите под 100 означават негативни очаквания, а над тази граница - оптимистични. Основната причини са негативните очаквания на европейците и все по-голямата загриженост на хората по света са повишаващите се цени на храните.
От "Нилсен" отбелязват, че във всички изследвани региони намалява броят на хората, които смятат, че все още живеят в рецесия. Въпреки това половината от анкетираните казват, че все още усещат кризата, а 51% от тях очакват тя да продължи поне още година.
По-високата стойност на индекса на потребителското доверие за първото тримесечие на 2011 г. в сравнение с последните три месеца на 2010 г. се дължи основно на високите резултати на страните от Близкия изток, Северна Африка и Азия. Заради оптимизма на потребителите след революцията в Египет индексът за страната отбелязва и най-големия скок (с 29 пункта до стойност 102) сред всички 51 изследвани пазара.
"Радостта от получаването на граждански права и политическа свобода, както и от първите демократични избори повишиха очакванията на потребителите и засилиха надеждите им за бърз икономически растеж", коментира Халед ел Тохами, директор на "Нилсен Египет". Подобна е тенденцията и в други арабски държави.
Най-оптимистични за развитието на икономиката и доходите си са хората от азиатските страни. Рецесията вече е минало за 63% от анкетираните от тази част на света и те вече започват да харчат повече. В този район на света най-много потребители смятат да изхарчат част от спестяванията си за почивка, дрехи, развлечение или нови технологии през следващите 6 месеца.
Най-песимистични остават европейските потребители, като 9 от 100-те държави с най-нисък резултат са в Европа (България не участва в изследването), а намаление на индекса се отчита в 18 от 28-те изследвани страни. Рекордно ниско е потребителското доверие в 11 европейски държави, сред които Португалия (39), Унгария (41), Гърция (45), Румъния (46), Италия (57), Ирландия (61), Испания (61), Полша (66).
Една от малкото страни в Европа, в която хората са подобрили очакванията си за икономиката и личните си финанси, е Германия. Индексът на потребителското доверие там достига рекордното ниво от 92 точки, а това се дължи на намаляващата безработица и откриването на нови възможности на пазара на труда. Подобна е тенденцията в Австрия, а Швейцария остава европейската страна с най-оптимистични потребители (индексът там достига 110 точки).
Макар и с малко повишаване на потребителското доверие се отчита и в САЩ, като основната причина е възстановяването на пазара на труда. Въпреки това все повече хора в САЩ се притесняват за увеличаващите се цени на горивата, което задържа индекса за страната близо до най-ниското му ниво от 80 точки.
Изследването на "Нилсен" откроява още една тенденция в поведението на потребителите - хората се притесняват най-много от все по-високите цени на храните. За последните три месеца на 2010 г. най-голямото притеснение беше развитието на икономиката, но сега то вече е на второ място, следвано от високите цени на горивата. Разходите за храна и гориво "изяждат" все по-голяма част от все още ограничените доходи на домакинствата.
Освен това хората остават с все по-малко средства, след като покрият основните си нужди и харчат по-малко за нежизненоважни продукти. Повече от половината анкетирани казват, че в следващата година ще отделят по-малко пари за нови дрехи, забавления и газ и ток. Четиридесет и седем процента пък отговарят, че ще започнат да купуват по-евтини храни.
Топ 10 оптимисти
Индия 131
Саудитска Арабия 118
Индонезия 116
Австралия 110
Филипините 110
Швейцария 110
Сингапур 109
Обединени арабски емирства 109
Китай 108
Хонконг 107

Топ 10 песимисти
Португалия 39
Унгария 41
Гърция 45
Румъния 46
Хърватия 47
Южна Корея 51
Италия 57
Латвия 57
Украйна 60
Франция 61

Границата от 100 пункта е разликата между песимисти и оптимисти