Проектът за "Струма" предвижда над 13 км тунел

Проектът за "Струма" предвижда над 13 км тунел

Николина Николова
Николина Николова
Тунел, подобен на този под Босфора, ще мине през Креснеското дефиле. Уникалното за България сложно съоръжение ще бъде с дължина 13.3 км, като това е единственото възможно решение за изграждането на магистрала "Струма". Утре се очаква то да бъде одобрено в Люксембург от работната група, която подготвя документите за трасето.
До края на юни апликационната форма за цялата магистрала трябва да бъде изпратена за одобрение в Европейската комисия (ЕК), съобщи Николина Николова, член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пред "Дневник".
Освен нея от българска страна в групата ще участва и зам.-министърът на регионалното развитие Георги Прегьов. Другите членове са експертите на Европейската инвестиционна банка, която осигурява заема за съфинансирането на магистралата, тези по програма "Джаспърс" (инструментът за техническата помощ на ЕК) и представители на Arup - консултант на ЕК по генералния транспортен план на Европа. "Струма" се финансира със средства от еврофондовете, като прогнозната й стойност е 1 млрд. евро.
Вариантът за прокопаване на един дълъг тунел от 13.3 км и един по-малък от 2.5 км е единственият възможен, за да се спазят изискванията за опазване на околната среда, обясни Николова. Така се избягва и преминаването през защитените зони "Натура 2000" и застрашаването на ценни растителни и животински видове.
Тунелното решение е по-добрият вариант и заради високата сеизмичност на района. Съоръжението е разчетено така, че да издържи на земетресение от над 7-а степен по скалата на Рихтер, казаха от АПИ. Все още се дискутира как точно ще се прокопава тунелът, като засега единият от обсъжданите варианти е изработването на специална "къртица", подобна на тази, използвана за софийското метро.
Друг плюс на уникалното съоръжение е, че трошеният камък от прокопаването на тунела ще може да се използва за насипите за изграждането на земните участъци на магистралата и така ще се намалят разходите за тях, обясни Лазар Лазаров, член на УС на АПИ.
Предвижа се да бъдат построени две тунелни тръби, като всяка ще е с диаметър от 15 метра. Двата търга за участъците Дупница - Благоевград - Сандански ще бъдат пуснати за проектиране и строителство паралелно в началото на 2012 г. 
Междувременно АПИ удължи с една седмица срока за подаване на офертите за отсечката от Долна Диканя до Дупница заради завишаване на критериите за използвания асфалт. Според пътни компании това няма да доведе до значително поскъпване на офертните цени и те очакват да бъдат подобни като тези за магистралите "Тракия" и "Марица".
 Отделните участъци на двете магистрали  бяха спечелени на цени между 1.8 и 2.3 млн. евро/км. АПИ е заложила прогнозна стойност от 4 млн. евро/км за магистрала "Струма".